Разговаряме с Ралф Бишур – мениджър Бизнес развитие на направление Електромобилност в Siemens AG, сектор "Енергетика".

Господин Бишур, доколко Европа вече се отваря за електромобилите и доколко европейците са готови да инвестират в тях? Къде е България в този процес?

В компанията аз отговарям за стратегията за Европа и мога да ви кажа, че има вече много проекти, които се случват. Бих споменал Португалия, Дания, Холандия, Великобритания. Като мисля, че възможностите пред България са съществени, защото България е страна, съизмерима с Португалия. Доста близка като характеристика. 

Има ли единен модел, по който се решава въпроса с инфраструктурата в Европа – като поставяне на захранващи станции, те стационарни ли са, инвестира ли държавата в тяхното изграждане?

В повечето държави в момента се случват пилотни проекти, които в голямата си част са субсидирани от държавата. В много случаи държавата подкрепя автомобилите. В Германия държавата субсидира инфраструктурата. Тъй като е прекалено скъпо стартирането на един такъв проект си представям, че и в България, за да стартира той убедително, ще трябва държавата да субсидира инфраструктурата и може би превозните средства.

Придобиването на един такъв автомобил е скъпа инвестиция, а българите за съжаление са с най-ниски доходи в Евросъюза – да им кажем обаче колко по-евтино излиза да ползваш и да поддържаш един такъв автомобил?

Има разбира се разминаване между цените на електромобилите и на конвенционалните автомобили, защото един електромобил струва между 25 000 и 30 000 евро, докато един обикновен автомобил струва 15 000-20 000 евро. От друга страна наистина електрическата енергия излиза по-евтино.

Има и един допълнителен стимул, който ще стане факт в съвсем близко бъдеще в момента, в който собственикът на един такъв автомобил ще бъде и търговец на електричество. Автомобилът ще се зарежда през нощта, когато тарифата на електричеството е по-ниска. Ако той остане включен към мрежата ще връща електричество в пиковите часове, когато цената на електричеството е по-висока.

По този начин човек ще може да реализира значителни намалeния на сметката си за километрите, които изминава. Това е бъдещето! В момента причината електромобилите да са толкова скъпи се корени най-вече във високата цена на батериите, но с темпото на технологично развитие може да очакваме, че точно този компонент в близко бъдеще ще стане доста по-евтин и съответно това ще се отрази на цената на автомобилите.

До пет години колко автомобили ще има в Европа според вас?

Добър въпрос. Трудно ми е да ви дам картина за след пет години, защото процесът сега започва. Много държави имат своите предположения – като в Германия очакванията са за един милион автомобили, но към 2020 г. Същото очакват и в Дания, въпреки че тя е по-малка държава.

Един от основните проблеми да се прави в момента реалистично предвиждане е свързан с това, че на пазара не са налични все още електромобилите, които ще вървят по пътищата след пет или десет години. Превозните средства, които виждаме в момента се предимно от азиатския пазар, а големите световни производители на автомобили тепърва навлизат на този пазар и очакваме да видим какво ще се случи.

За себе си мога да кажа, че следващата ми кола ще бъде електрическа, а и това ще бъде отговора на младите хора. Това е отговорът на моите деца! Първото, което те ще поискат ще бъде iPhone, а второто ще бъде електрически автомобил.