София, Будапеща и Букурещ попадат в топ 10 на градовете в Европа с най-бърз ръст на броя посетители за периода 2009 – 2016 г. Това показва годишната класация Mastercard Global Destinations Cities Index , публикувана на 22 септември. 

Изследването обхваща 132-та най-посещавани града по целия свят и предвижда обема на посетителите и колко ще похарчат те за календарната 2016 година. Индексът предоставя още по-дълбоко разбиране за това как хората пътуват и харчат по цял свят. С растежа на презграничните пътувания с по-висок темп от този на глобалния БВП, световните градове продължават да са двигатели на по-голям икономически ръст.

На чело на класацията по посещения на туристи с пренощуване се нарежда Банкок. Според проучването градът се очаква да посрещне 21,47 милиона международни посетители с пренощуване през 2016 г., малко по-напред от класирания на второ място Лондон. Прогнозният брой на международни туристи с нощувка в останалите градове в топ 10 включва:

·         Лондон – 19,88 милиона посетители

·         Париж – 18,03 милиона посетители

·         Дубай – 15,27 милиона посетители

·         Ню Йорк – 12,75 милиона посетители

·         Сингапур – 12,11 милиона посетители

·         Куала Лумпур – 12,02 милиона посетители

·         Истанбул – 11,95 милиона посетители

·         Токио – 11,70 милиона посетители

·         Сеул – 10,20 милиона посетители

„Прага и Виена са в топ 20 международни дестинации по посещения на чуждестранни туристи с пренощуване, но ключов елемент от Mastercard Global Destinations Cities Index тази година е фактът, че Будапеща, Букурещ и София влизат в топ 10 на градовете в Европа с най-бърз ръст на броя посетители за периода 2009 – 2016 г., като регистрират средногодишни темповете на растеж от близо 7% или повече. Използвайки своя опит и иновации, Mastercard си партнира с тези градове и други от региона, за да им помогне да се превърнат във водещи интелигентни градове на бъдещето“, каза Джордж Саймън, който е президент на Mastercard за Централна и Източна Европа.

Най-голямата изненада в тазгодишното издание на класацията е скокът на Дубай до първата позиция, на база на средствата,  похарчени от международни посетители – 31,3 милиарда щатски долара, което значително надхвърля класирания на второ място Лондон (19,8 млрд. щ.д.).

Ново разбиране за целта на пътуването и харченето на пари на място

За първи път Global Destinations Cities Index изследва дали посетителите пътуват по работа или за удоволствие, както и хвърля светлина върху това как международните посетители харчат парите си, включително за храна, настаняване и пазаруване. Индексът за 2016 г. показва, че сред първите 20 града, в международен план повече хора пътуват за удоволствие, с изключение на Шанхай. Посетителите на градовете в топ 20 харчат повече за пазаруване и по-малко за храна, с изключение на  Европа, където ястията заемат по-голям дял от разходите в Амстердам, Барселона, Истанбул, Милано, Париж, Прага и Виена.

Набелязване на регионални тенденции:

·         Азиатско-тихоокеанския – Регионът доминира както в световните топ 10 (пет града), така и в топ 10 на най-бързо развиващите се градове като дестинация (седем града).

·         Европа – Лондон, класиран на второ място в световен мащаб и на първо място в региона, е основният източник на посетители и средства, похарчени от тях, за всички останали градове, допълващи най-добрите европейски дестинации: Париж, Истанбул, Барселона и Амстердам.

·         Латинска Америка – Лима е едновременно топ дестинацията и най-бързо разрастващият се град в региона, с 4,03 млн. посетители (класирана на 32 ро място в света) и ръст от 9.9% (на 15то място в света). Класацията обаче е много различна от гледна точка на разходите на посетителите с пренощуване; Пунта Кана води в региона с 2,95 млрд. щ.д., следвана от Мексико Сити (2,27 млрд. щ.д.).

·         Близкия изток и Африка – Дубай е на върха на класацията за топ дестинации в региона (на четвърто място в световен мащаб), а Абу Даби е най-бързо развиващият се град в региона с ръст от 19,81%. Това поставя Обединените арабски емирства като най-посещаваната и същевременно най-бързо разрастващата се страна в региона за втора поредна година.

·         Северна Америка – Ню Йорк, на пето място в света, е градът топ дестинация в региона. Той значително превъзхожда останалите градове от региона по похарчени средства на посетители с нощувка – 18,25 млрд. щ.д. Близо 90 на сто от международните посетители на Ню Йорк са от градове извън Северна Америка, начело с Лондон, Париж, Сао Пауло, Торонто и Пекин.

Mastercard разбира съществената роля, която играят градовете като центрове на търговията, и това се отразява в усилията на компанията за предоставяне на технологии, осигуряващи по-голяма ефективност и удобство за правителствата и хората. Пример в тази посока е, че в системата на градския транспорт на градове като Лондон и Чикаго са все по-разпространени безконтактните плащания.