Куриерската компания Спиди листва акциите си на Българска фондова борса, за да привлече нови инвеститори, с чиято подкрепа да продължи развитието си и да извърши експанзия в региона.

"Не е тайна, че имаме интерес да се развиваме в региона, като основен фокус е северната ни съседка - Румъния. При всички положения това ще изисква ресурси и борсата е най-подходящото място да потърсим тази помощ", каза изпълнителният директор и собственик на дружеството Валери Мектупчиян на среща с инвеститори.

От Спиди уточняват, че експанзията не е самоцел, но е възможно да се появи атрактивна възможност в рамките на следващите 18 - 24 месеца. Необходимият ресурс за това ще бъде от порядъка на 10 - 15 млн. евро и тъй като българските банки е трудно да осигурят подобно финансиране, Спиди се надява чрез борсата да успее да увеличи възможните източници на финансиране. 

Спиди качва за търговия целия си капитал, който е разпределен в 1 482 200 акции с номинал 1 лв. По същество това е вторично предлагане на акции, което реално ще стартира през следващата седмица на 14 ноември. В първите осем дни на предлагането мажоритарният собственик ще предложи за продажба до 20% от капитала на дружеството, в зависимост от офертите на инвеститорите. Инвестиционният посредник, осъществяващ предлагането, Карол, посочва, че очакваният ценови диапазон на акциите е между  51.50 лв. - 55 лв.  за лот, което ще определи пазарна капитализация от 76.3 - 81.5 млн. лв. на дружеството.

Пред инвеститорите Спиди рекламира себе си като стабилна, развиваща се и рентабилна компания, която предлага постоянна дивидентна доходност.

Speedy е основана през февруари 2005 година с капитал от 50 хил. лв. Към момента разполага с 86 офиса, а също и представителства в Букурещ и Солун. Дружеството дава работа на 1 100 човека в цялата страна, като през миналата година е имало увеличение на заплатите с над 35% и бонуси, но не само за ръководния състав. "Въпреки че сме най-голямата компания по приходи, не сме компанията с най-много служители", обърна внимание Мектупчиян, като обясни, че това се постига чрез използваните технологии и логистика.

През миналата година дружеството е реализирало приходи от дейността в размер на 47.5 млн. лв. Нетната печалба е достигнала до 5.4 млн. лв. През тази година се очаква приходите да надхвърлят 50 млн. лв. , а печалбата да достигне 7.7 млн. лв., стана ясно при представянето пред инвеститори.

Видим е темпът на растеж особено през последните три години, като кризисната 2009 година е завършила с 35.3 млн. лв. приходи и печалба от 2 млн. лв.


"В трудните времена компаниите все по-ясно осъзнават нуждата да оптимизират разходите си. Имаме достатъчно ефективни решения, които бизнесът може да ползва", посочи изпълнителният директор на Спиди Валери Мектупчиян, според когото съкращавайки разходите от собствен транспорт фирмите логично се обръщат към по-евтините предложения на куриерите. Той е убеден, че тази тенденция със сигурност ще носи значителна част от ръста на пазара през следващите години, а от там и на куриреския бизнес.

От дружеството обръщат внимание, че растат с темпове, които изпреварват темповете на растеж на пазара. Куриерските услуги се развиват по-динамично от пазара на традиционни пощенски услуги, като по данни на Комисията за регулиране на съобщенията над 80% от сектора на не-универсалната пощенска услуга се пада на куриерските услуги и особено на тези, които се предоставят на бизнесклиентите. "Това е наш основен фокус", каза Мектупчиян.

Спиди реализира по-голямата част от приходите си именно от клиенти, с които работи по корпоративен договор. За 2011 година приходите от абонамент възлизат на 35.7 млн. лв. В същото време приходите от извършване на куриерски услуги без договор възлизат на около 4.5 млн. лв.

Собствените анализи на компанията показват, че тя държи 19-20%% от пазара на куриерски услуги в страната, като основните конкуренти са DHL и Еконт. Фокусът при другите фирми е съсредоточен върху по-малките пратки, докато фокусът на Спиди е насочен повече към бизнеса, обръщат внимание от Спиди.

В международния сегмент амбицията на компанията е заедно с партньорството на DPD, с която се работи от 2010 година, да се преследва трета позиция на пазара. Вече са сключени договори с две международни платформи за електронна търговия, от които се очакват резултати в близко бъдеще.

Основен фактор за растеж, който Speedy съзира за следващите години е индустрията на аутсорсинга, който според мениджмънта на дружеството не е достигнал нормалните си нива, а е  важен двигател в този процес. Електронната търговия също е източник за развитие на куриерския бизнес. В Европа пазаруването по интернет е добре развито, но в България темпът тепърва се ускорява, за да достигне желаното ниво.

От Спиди обръщат внимание, че не са транспортна компания, а продават услуги. Дружеството не притежава недвижими имоти, тъй като ползването под наем дава възможност на фирмата да е гъвкава. Основният й разход е разходът за заплати, а разходът за горива възлиза на 66% от общите оперативни разходи. Разходите за авточасти са с дял от 13% е видно от проспекта на публичното предлагане.

* Не е препоръка за вземането на инвестиционно решение!