Само няколко часа след визитата в София на генералния секретар на НАТО Йенс Столтенберг, който обеща команден център на алианса във Варна, военният министър Николай Ненчев оповести, че заради високите цени България няма да поднови договора с Русия за ремонт на МиГ-29.

Поддръжката на самолетите ще бъде възложена временно на Полша. Това е сигурен знак, че България окончателно се е ориентирала към бърза покупка на западен модел изтребители, пише "Сега".

До март Ненчев ще пътува до САЩ, където ще се обсъжда покупка на F-16. Неофициално се говори, че Канада също ще предложи на България самолетите CF-18A, които бяха отказани от Украйна. Те са свалени от въоръжение в канадската армия, но Киев не ги прие с аргумента, че са скъпи за поддръжка.

Остава въпросът откъде ще се вземат пари, тъй като тази година военният бюджет беше намален и България не можа да изпълни ангажимента си за модернизация на армията.

Пред Столтенберг българските политици обещаха да предвидят повече средства през 2016 г., а президентът Росен Плевнелиев дори спомена актуализация през 2015 г.

"Плащаме три пъти над цената, която ни дава заводът за поддръжка на тази техника, защото се минава през няколко фирми посредници от руска страна", обясни решението за разрива с Русия военният министър пред БНТ. Договорът за поддръжката на МиГ-29 изтичаше през септември тази година.

От документите, изпратени от руската РСК "МиГ", с които "Сега" разполага, става ясно, че ремонтът на 16 изтребителя в Русия е щял да струва около 97 млн. лв. Отделно обаче ще трябва да се плаща за оборудването, работата, услугите, доставяни от западните фирми, а също така разходите по подготовка на самолета за облитане, гориво и гориво-смазочни материали. Затова прогнозите на Министерството на отбраната са, че цената ще достигне 75 млн. евро, или 150 млн. лв. При това България трябва да достави сама необходимото западно оборудване и да възложи на друга фирма да го интегрира в МиГ-29.

Предложените от Русия цени са доста по-високи от офертата й за Словакия например.