Двете компании, които строят Дунав мост 2 - испанската Еф Си Си и ремонта на жп линията Пловдив-Свиленград - италианската Асталди са заплашили, че ще се оттеглят от проектите.

Това съобщи пред депутати от транспортната комисия заместник-транспортният министър Ивайло Московски.

Испанската Еф Си Си е поискала двойно оскъпяване на проекта. Италианската Асталди пък иска да се оттегли заради несигурността във финансирането.

И двата проекта се финансират по програма ИСПА на ЕС, чийто срок изтича тази година.

 

И двата проекта по програма ИСПА се изпълняват с огромно закъснение, като за „Дунав мост” има принципното съгласие на Брюксел срокът да бъде удължен с две години. Ивайло Московски обяви пред депутатите, че изпълнителят „Еф Си Си” е поискал допълнително 90 млн. евро върху сключения за 100 млн. евро договор за строежа на „Дунав мост 2”. Испанската компания е заплашила, че ще напусне обекта, ако не се удовлетвори искането й. Московски добави, че за случая е уведомен испанският посланик в София. Предвидените по договор неустойки, които „Еф Си Си” ще плати на България, са в размер на 10 млн. евро.
Инженерът по проекта френско-английската компания „Инжероп” в момента разглежда исковете на „Еф Си Си”. Проблемът обаче е, че инженерът също е поискал оскъпяване на дейността си от 9 на 15 млн. евро и в момента отказва да върши работата си. Инженерът ни е притиснал до стената и ни извива ръцете, коментира Ивайло Московски, като по думите му основният проблем за проектите по ИСПА е, че изпълнителите са сключили договори на дъмпингови цени. Според разчетите на „Дунав мост 2” трябва да е готов окончателно до 2012 г.
За другия проблемен проект по ИСПА – строежът на ж.п. линията от Пловдив до Свиленград, има риск да загубим 70 млн. евро финансиране. Изпълнителят на първата част от трасето е гръцката „Терна”, която е готова с 92% от работата си. Проблемът обаче е отсечката от Първомай до Свиленград, която се строи от италианската „Асталди”. На 9 юли те писмено са уведомили Министерството на транспорта, че излизат от проекта. След преговори двете страни са се разбрали италианците да довършат релсите поне до Димитровград на цена от 64 млн. евро. За останалата част до Свиленград ще се обяви търг за нов изпълнител, а парите ще дойдат от Оперативна програма „Транспорт”, съобщи още Московски. Все още не е ясно за сметка на кой пътен или ж.п. проект ще стане това. Първоначалният вариант е бил за участъка да бъдат усвоени 162 млн. евро по програма ИСПА, от които на „Асталди” реално ще бъдат платени само 64 млн., а 98 млн. евро остават неусвоени. От тях около 70 млн. са европарите. В новата ситуация за Димитровград – Свиленград трябва да се отделят 209 млн. евро от Оперативна програма „Транспорт”, като целта е цялото трасе от Пловдив до Свиленград да бъде готово до 2013 г. Депутати от БСП обаче изразиха съмнение, че това може да се случи преди 2017 г.
И двата проекта по програма ИСПА се изпълняват с огромно закъснение, като за Дунав мост има принципното съгласие на Брюксел срокът да бъде удължен с две години. Ивайло Московски обяви пред депутатите, че изпълнителят Еф Си Си е поискал допълнително 90 млн. евро върху сключения за 100 млн. евро договор за строежа на Дунав мост 2.

Испанската компания е заплашила, че ще напусне обекта, ако не се удовлетвори искането й. Московски добави, че за случая е уведомен испанският посланик в София. Предвидените по договор неустойки, които Еф Си Си ще плати на България, са в размер на 10 млн. евро.Инженерът по проекта френско-английската компания Инжероп в момента разглежда исковете на Еф Си Си. Проблемът обаче е, че инженерът също е поискал оскъпяване на дейността си от 9 на 15 млн. евро и в момента отказва да върши работата си.

Инженерът ни е притиснал до стената и ни извива ръцете, коментира Ивайло Московски, като по думите му основният проблем за проектите по ИСПА е, че изпълнителите са сключили договори на дъмпингови цени. Според разчетите на „Дунав мост 2” трябва да е готов окончателно до 2012 г.За другия проблемен проект по ИСПА – строежът на ж.п. линията от Пловдив до Свиленград, има риск да загубим 70 млн. евро финансиране. Изпълнителят на първата част от трасето е гръцката Терна, която е готова с 92% от работата си. Проблемът обаче е отсечката от Първомай до Свиленград, която се строи от италианската Асталди. На 9 юли те писмено са уведомили Министерството на транспорта, че излизат от проекта. След преговори двете страни са се разбрали италианците да довършат релсите поне до Димитровград на цена от 64 млн. евро.

За останалата част до Свиленград ще се обяви търг за нов изпълнител, а парите ще дойдат от Оперативна програма „Транспорт”, съобщи още Московски. Все още не е ясно за сметка на кой пътен или ж.п. проект ще стане това. Първоначалният вариант е бил за участъка да бъдат усвоени 162 млн. евро по програма ИСПА, от които на Асталди реално ще бъдат платени само 64 млн., а 98 млн. евро остават неусвоени. От тях около 70 млн. са европарите. В новата ситуация за Димитровград – Свиленград трябва да се отделят 209 млн. евро от Оперативна програма „Транспорт”, като целта е цялото трасе от Пловдив до Свиленград да бъде готово до 2013 г. Депутати от БСП обаче изразиха съмнение, че това може да се случи преди 2017 г.