Студеният чай отхапа пазарния дял на натуралните плодови сокове и нектари в България. През деветте месеца на годината потреблението на напитки от типа "студен чай" бележи 15% увеличение, докато при соковете и нектарите се наблюдава 14% спад или понижение от 10 млн. литра в количествено изражение.

Това показват данните на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България. Потребителите у нас са консумирали с 4% или 24 милиона литра по-малко газирани напитки през януари-септември 2010 година в сравнение със същия период на 2009 година. Със 7% е намаляло и потреблението на напитки от групата “енергийни и спортни”.

При негазираните напитки - с ниско плодово съдържание, разтворими и разреждащи се, потреблението за първото полугодие е намаляло общо с 3%, като само при разтворимите прахообразни напитки се наблюдава ръст от 13%. Макар и по-ниско в сравнение със същия период на 2009 г., общото потребление на напитки за третото тримесечие е нараснало с 3%.

За деветте месеца потреблението на безалкохолни напики е 1 228 милиона литра, което е с 60 милиона литра по-малко от 2009 г. Причините за това са продължаващата криза - свиване на семейните бюджети и разходи, намаляване на потреблението основно в обектите на студения пазар.

Макар и с отслабващ ефект, кризата продължава да оказва влияние върху поведението на българския потребител, а от тук - и на българския производител, анализират от асоциацията. Броят на заетите в бранша намалява с около 5%. Намалял е и средният осигурителен доход с 5%. Въпреки кризата, има не малко фирми, които отчитат необичайно висок обем на реализация на продукцията си. Макар и бавно покачващото се потребление показва, че има шанс браншът да се върне към изходните нива.

Очакванията са в края на годината консумацията на безалкохолни напитки да достигне ниво от 220 литра на човек.