Нова концепцията за модерно образование, създадена от технологичната компания Сирма Медия, ще навлезе в българските училища през тази есен. В рамките на пилотен проект в тридесет училища ще бъдат внедрени нови мобилни компютърни кабинети, включващи таблети Intel Classmate PC, богато учебно съдържание, софтуер за интерактивна комуникация между учители и ученици.

 

Компютърните кабинети вече ще бъдат подходящи не само за обучение по информатика и информационни технологии, а по всички учебни предмети – литература, история, математика, природни науким чужди езици и др.

 

Очаква се те да разширят значително възможностите за интерактивно обучение, както и да спестят на училищата много допълнителни разходи. Лицензите за обучителния софтуер ще бъдат предоставени безплатно.

 

Новите мобилни кабинети ще бъдат представени промоционално в пет града, Варна, Стара Загора, Бурас, Русе и София.

 

Ученическите лаптопи разполагат с достъп до интернет, което позволява на децата да използват разнообразни допълнителни източници. Освен това учителят може да управлява достъпа до определи сайтове, както и да вижда във всеки момент екрана на всеки ученически компютър и да изключва различни програми дистанционно.

 

Ако пилотният проект е успешен, след нова година класната стая на бъдещето ще бъде внедрена в още 60 учебни заведения, коментират от Сирма Медия.

 

Това е бъдещето на образователния процес не само в България, но и по света. Доскоро високите цени спираха разпространението на технологиите в по-бедните развиващи се страни. Цената на Intel Classmate PC се движи между 250 и 400 долара и то без допълнителния софтуер, което все още е скъпо за българските стандарти.

 

Но с оглед на това, че вчера в Идния представиха образователен таблет на цена от 50 долара, можем със сигурност да прогнозираме края на тетрадките, камарите хартиени учебници и тежащите десетки килограми чанти, носенето, на които води до гръбначни изкривявания на децата. Новите технологии предвещават и края на т. нар. компютърни кабинети.

 

Не трябва да се забравя обаче и един важен факт. Въпреки че технологичното развитие е голяма стъпка напред, то няма да промени качеството на образованието.

 

С таблет или с тетрадка дефектите на българската образователна система си остават едни и същи. Основният от тях е, че в България и не само, училището е място, където безсмислено и самоцелно се наизустява някаква информация, с цел по някакъв начин да се запълни времето на децата между 7 и 18 години.

 

Системата в общи линии не я е грижа за таланта, уменията, възможностите и бъдещата кариера на учащите. Тя нито защитава децата от вредните влияния на обществото, нито пък защитава обществото от бунта на тинейджърите.

 

И никакви технологични иновации няма да могат да доведат до реално подобрение на училищния процес, докато образованието не се превърне в това което трябва да бъде, а именно механизъм за изграждане на обществото.