Докато критикуват европейците, че позволяват дълговата криза да се разрасне толкова много, американците изпуснаха случващото се в собствената им държава. През последните седмици стана ясно, че няколко града в щата Калифорния не могат да се справят с обслужването на дълговете си. Това обаче не пречи именно там да се готви строителството на високоскоростна отсечка, по която ще минава влак стрела за милиарди. 

Вчера общинският съвет на Сан Бернардино в щата Калифорния гласува за обявяването на банкрут, с което се превърна в третия град от региона, поискал защита от кредитори, съобщи агенция Ройтерс. Изпълнението на бюджета показва, че през настоящата фискална година, която започва на 1 юли, разходите ще надвишат приходите с $ 45 млн.

Обявявайки банкрут, Сан Бернардино ще получи възможност да реструктурира задълженията си. Преди обаче да стане ясно дали градчето е сторило всичко възможно, преди да поиска закрила от кредитори, а именно реформи по свиване на разходите и повишаване на приходите, в общественото пространство витаят съмнения, че общинските власти са избрали по-лекият път, а не най-правилният. Хората, които изричат тези коментари, смятат, че не бяха достатъчни усилията на властите да намалят с 20% работната сила през последните четири години.

Освен това обявяването на банкрут ще извади Сан Бернардино от местния облигационен пазар, защото инвеститорите ще поискат високи лихви, за да го финансират срещу ценни книжа.

През последните месеци защита от кредитори поискаха още два града в Калифорния - Стоктън и Мамут Лейкс. Чака се произнасяне на съда дали те могат да обявят банкрут.

Стоктън, чието население от близо 300 хил. души, не намери начин да се справи със задължения за $ 26 млн. Мамут Лейкс, който се намира на 400 км. северно от Лос Анжелис и е известен ски курорт, в който живеят едва 8 хил. души, не може да се справи със съдебни претенции за $ 43 млн. и това го тласна към банкрута.

Подобно на другите два града, Сан Бернардино изпитва затруднения, основно заради пукването на имотния балон и високата безработица. Градчето няма да може да посрещне плащания по дългови книжа, които трябва да извърши през този месец. В Сан Бернардино живеят около 210 хил. души. Градчето се намира на 104 км. източно от Лос Анжелис.

Тези три трада с техните финансови проблеми не са единственото случващо се в Калифорния, което гневи американците от останалите щати. Покрай наближаващите избори проектът за строеж на високоскоростна влакова отсечка, пресичаща Калифорния, получи благословията на Сената и ще бъде финансирана с $ 5.8 млрд. Трасето от 130 мили (209 км.) е проектирано да да свързва Мадера и Бакерсфийлд. Това е територия, в която почти никой не живее, а основния поминък на малобройното население в района, е фермерството.

Проектът за прокарването на железопътното трасе през Калифорния в оригиналния му вариант е за $ 40 млрд. и трябва да свързва Анахайм и Сан Франциско. Първите влакове по линията е планирано да бъдат пуснати през 2020 година. Прогнозите са, че благодарение на високоскоростния влак трафикът ще нарасне до 117 млн. пътници. В момента, в добрите години за железопътната компания, пътниците рядко надхвърлят 30 млн. души.

За да финансира проекта, Калифорния емитира облигации за $ 9.95 млрд. Ревизираният през тази година бизнес план показа, че нужните средства за финансирането на високоскоростния влак ще са доста повече  - $ 68 млрд., като влаковете ще започнат да се движат по трасето най-рано през 2035-та година.

Ясно е, че данъкоплатците в Калифорния нямат толкова дълбоки джобове, за да финансират проекта, макар че той би дал тласък на местната икономика, разкривайки нови работни места и създавайки работа на местния бизнес. С увеличаването на градовете, които обявяват банкрут, ситуацията още повече се нагнетява, защото за да се помогне на калифорнийците, в САЩ ще се наложат допълнителни икономии от бюджетите за образование, екология и дори за подобряване на условията в затворите.