Търговци начисляват нерегламентирани такси при ползване на дебитни и кредитни карти. За това сигнализираха анализаторите от Моите пари. Обикновено сумите са в размер на 1.8-2% от стойността на стоката или услугата. Получава се следното: събирайки тази такса търговецът завишава цената на стоката или услугата, която предлага с цел компенсиране на разходите си към самия доставчик на платежни услуги. Разбира се всеки, който ползва картата си често веднага би се досетил, че има нещо нередно.

Основната цел на търговците е потребителят да не усети, че плаща по-голяма сума от дължимата, обясни експертът Десислава Николова. Системата е много проста и обикновено самият търговец изисква от клиента си да заплати допълнителна сума обикновено под формата на процент от сумата, която дължим за конкретната стоки или услуга. Така например при резервация за почивка да речем цялата стойност възлиза на 1000 лв. и ми бъде изисквана такса като процент от тази сума, вече става въпрос за начисляване на нерегламентирана такса, каза Николова.

Как обаче да разберем, че са ни начислили нерегламентирана такса. Единствено банката издател на електронния платежен инструмент има правото да ни изисква такса във връзка с неговото ползване. Самият търговец няма абсолютно никакво правно основание да ни изисква такива такси, каза Николова.

Друга често срещана нередност е ПОС терминалът в търговския обект да не функционира и търговецът да ни изпрати до най-близкия банкомат, за да изтеглим необходимата ни сума. Таксата, която търговецът трябва да заплати на своя доставчик, се понася от нас. Реално ние, когато отиваме да изтеглим пари, следва да заплатим определена такса за тази операция на банката издател. И реално по този начин търговецът прехвърля таксата, която той дължи на нас, обясни Николова.

Ако станем жертва на измама, можем да потърсим правата си в Помирителната комисия за платежни спорове.