Ударни инвестиции и увеличаване заплатите на служителите от 20 април в „Пристанище – Запад” обещава концесиoнерът „БМФ – Порт Бургас” ЕАД.

 

Договорът за концесия беше подписан на 8 март и новият стопанин на пристанищния терминал възнамерява да започне веднага изпълнението му. Според договора за срок от 35 години концесионерът ще трябва да инвестира в материални активи, технически средства и оборудване 34.8 млн. лв., да осигури поток от приходи за държавата от концесионни плащания в размер на 900 хил.лв. годишно без ДДС, да заплаща 8% от размера на погасителните вноски по заема на България към Японската банка за международно сътрудничество по споразумението от 1998 г.

 

За да изпълни тези условия, „БМФ – Порт Бургас” ще увеличи товаропотока към терминала, ще повиши и заплатите на служителите в него, за да бъдат те стимулирани да работят ефективно и да бъдат спокойни за бъдещето си.

 

След като „БМФ Порт Бургас” пое управлението на пристанище „Бургас изток-2” постигна ръст на товарооброта в размер на повече от 200 хил. т товари годишно. През 2012 г. през терминала са преминали над 1.5 млн. т товари, а реализираната печалба е в размер на 2 млн. лв. За сравнение, товарооборотът на същия терминал по време на управление на държавния оператор е 1.32 млн.т за 2010 г. и 1.34 млн. т през 2011 г. През 2012 г. „БМФ Порт Бургас” е заплатило на държавата концесионно възнаграждение и корпоративен данък в размер на над 5 млн. лв.

 

Инвестирало е в пристанищната инфраструктура и в оборудване над 5 млн. лв. Освен генерираните стабилни приходи концесионерът значително е увеличил качеството на пристанищните услуги чрез повишаване мотивацията на работниците и служителите. Задълженията към тях се изпълняват стриктно, средната месечна работна заплата във фирмата е 996 лв. – със 168 лв. повече от заплатата при държавния оператор. Според договора в терминал „Изток-2” трябва да се поддържат 202 работни места, концесионерът поддържа 250 работници.

 

В същото време държавният оператор, който управлява „Пристанище Запад” и разполага с повече корабни места е обработил 2.3 млн. т товари и е реализирал печалба от 4 млн. лв. без да е извършил никакви инвестиции.

 

Концесията на „Пристанище Запад” няма да затрудни преминаването на кораби към терминала, опериран от държавата. Входно/изходният  пункт на „Бургас изток” остава изцяло под контрола на държавния оператор. Преминаването на товари ще се осъществява през общата инфраструктура, така както гласи Законът за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата.

 

БМФ Порт Бургас” ЕАД беше единственият кандидат в конкурса за концесия на терминал Запад, което породи спекулации по отношение на прозрачността на процедурата.

 

Дружеството е 100% собственост на Параходство "Български морски флот". БМФ беше приватизирано през 2008 г. като 70% от него беше придобито от германско-българския консорциум "Кей Джи маритайм шипинг" за 440 млн. лв. Представител на обединението от българска страна е Кирил Домусчиев.