Винетките са временно решение и до няколко години трябва да преминем на тол система. Това каза в предаването „Седмицата” на Дарик председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура” Лазар Лазаров. Работна група на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията трябва да избере консултант, който да ни насочи по правилния път на тол системата.

„Първият вариант са пропускателни пунктове и бариери, където се плаща такса за преминаване по съответната магистрала. Вторият вариант е телепас - с електронно устройство като винетка, само че вътре с чип, се залепва на предното стъкло и при преминаването на портална рамка се теглят пари. Третият вариант, към който може би ние ще се насочим, е електронният тол през GPS система. Устройството постоянно изпраща сигнал и на база на изминатото разстояние в края на месеца или годината се плащат определените такси”, обясни Лазаров.

Той каза, че очакват след две години тази система да заработи първо за транзитно преминаващите товарни превози. „След това е локалният товарен трафик, леките коли ще се оборудват с такива устройства последни. Това е стратегия за платени пътища, която може би след пет-шест години за леките автомобили ще влезе у нас”, подчерта той и уточни, че най-рано през 2017 г. ще имаме нова система за таксуване по пътищата.

На въпрос дали с подобна система не е по-скъпа, Лазаров отговори отрицателно: „Това са базирани локални станции - центрове. Софтуерът, който ще управлява системата е малко по-усъвършенстван, но няма да бъде по-скъпо”.

Лазаров посочи, че колите в България, които сега се движат без винетка са между 5 и 7%. „Винетка се купува и заплаща само за пътища от републиканската пътна мрежа. Ако ползваме само уличната мрежа на големите градове, там стикер може да не купуваме. Но няма как да определим колко жители на столицата примерно ще тръгнат за провинцията и колко винетки ще се продадат”, каза Лазаров.

Лазаров изрази още позиция, че скоростта на магистралите трябва да се вдигне. „В България нашите магистрали са тесни, липсва ни скоростното платно реално. Противодействието бързи бавни автомобили на магистралите е основен проблем. ТИР-овете например имат ограничение 90 км/ч. Едно изпреварване от тежък камион на друг и един автомобил, който ги застига, е реална предпоставка за пътно произшествие”, обясни Лазаров.