Всяко десето такси в страната работи нелегално или на спекулативно завишени цени. Това заяви министърът на транспорта Александър Цветков на кръгла маса във Варна на тема „Незаконните превози – риск за живота, бич за хазната”.

Пред присъстващите представители на местната власт и браншови организации министърът представи мерките, предприети от Министерството на транспорта - промяната на структурата на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация”, създаването на антикорупционно звено, въвеждането на видеонаблюдение на работата на инспекторите на пътя, засилването на проверките на пътя и в предприятията, както и значителното подобряване на съвместната работа с МВР, НАП, Прокуратура, общини и др.

За справянето със сивата икономика и нелоялната конкуренция в областта на автомобилните превози, освен подобряването на успеваемостта на контролните органи, са необходими и сериозни законови промени. Поради тази причина са подготвени промени в Закона за автомобилните превози, припомни министър Цветков.

Част от предлаганите законови промени са засилване на наказанията за извършени нарушения. При установяване на извършване на обществен превоз на пътници или товари без лиценз автомобилът да се спира от движение за срок от 6 месеца, а при второ нарушение в рамките на една година наказанието е 12 месеца, като се сваля предната табела с регистрационен номер, отнемат се документът за регистрация и книжката в зависимост от нарушението. Законопроектът предвижда общинските съвети да определят максималния размер на цените за предоставянето на таксиметрови услуги на територията на съответната община. По този начин ще бъдат защитени икономическите интереси на потребителите и предпазени от необосновано високи цени. Същият подход се прилага в развити европейски страни като Великобритания, Франция, Германия и др.

Според изчисленията на бранша, обединяващ легитимните изпълнители на обществени превози, всяка година между 25 и 30 млн. лв. заобикалят държавната хазна и потъват в сивия сектор на нередовните превози. Само край морето в сивия сектор годишно потъват близо 5 млн. лв., изчислили са от Варненския съюз на превозвачите.

Легални превозвачи стават нелегални и минават в сивия сектор, за да не плащат данъци. Това заяви пред Дарик Атанас Чапкънов, председател на Варненския съюз на превозвачите. Според Чапкънов ефективна мярка за овладяването на този процес би било криминализирането на деянието „незаконен превоз” и наказателното му проследяване.

По време на дискусията стана ясно, че проблем с нелегалните превози има и в сектора на специализираните превози с товарни автомобили със специален режим „Пътна помощ”. Практиката показва, че пострадали при катастрофи хора и автомобили се превозват от нелицензирани коли, които не фигурират в задължителния Регистър на лицата, извършващи пътна помощ.