Пазарът на автомобили бе сред най-засегнатите от кризата, при това не само в световен мащаб, а и в България. Непрекъснато през последните месеци се публикуват данни за спад при продажбите на коли, а напоследък има публикации за връщане на взети на лизинг автомобили. Моментното състояние на пазара, както и за търсенето на коли в условията на криза за DarikFinance.bg анализира издателят на списание Автооказион Антоан Альоков.

Драстично свиване на българския пазар на нови и на употребявани автомобили

За първото тримесечие на годината спадът при новите автомобили е малко над 60% спрямо януари-март 2008 г. Това са данните за новите коли, а при употребяваните понижението е още по-драстично. За съжаление, никой в България не може да даде абсолютно точна информация за това, какво точно се случва там. Но аз виждам по нашите издания за какво става дума.

Във всички случаи говорим за спад от над 70% спрямо първото тримесечие на миналата година.

Що се отнася за месеците април и май то нищо положително не се наблюдава. Има едно задържане, което не говори нищо на хората. Не знаем дали пазарът ще тръгне нагоре или няма да има такава тенденция. За всичко това вина има не толкова кризата, а нейното преекспониране.

Неясни са и перспективите

Никой не може да каже какъв ще бъде пазарът до края на годината. Ръст няма да има при всички случаи, важното е какъв ще бъде спадът спрямо 2008 г. Оформят се поне 30% и това са оптимистичните нагласи. А реално поне 40-45% до 50 на сто, разбира се, базирайки се на това, което се случва.

Има връщане на лизингови коли и то при всички класове

Наблюдава се такава тенденция за каквато напоследък се пише, защото вноските стават непосилни за голяма част от хората. За тези, които не са преценили правилно възможностите си или по-скоро развитието на световната икономика, а и на българската.

Има връщане на автомобили взети на лизинг както в премиум сегмента, така и в останалите класове, но най-очевидно е това при премиум.

Търсят се коли от по-нисък клас и то икономични

Хората се ориентират при покупката си в сегментите В и С. Това за уточнение на читателите могат да си го представят така – сегмент В е с представители на Ford Fiesta, Opel Corsa или VW Polo, а при сегмент С са VW Golf, Ford Focus или Opel Astra. Това е най-популярно казано. Изместването на търсенето към тези класове е за сметка на по-високите сегменти като D и E. Това са по-големите и по-луксозни автомобили на всяка една марка.

Хибридите си остават екзотика за България

При този вид автомобили не бих казал, че търсенето е по-различно от това, което беше през миналата година. За съжаление в България екологичните автомобили не се ползват с никаква преференция и хората нямат интерес да платят повече пари за нещо, което не им носи никаква реална полза. По-малкият разход пък, за който често се споменава е нещо условно. Защото всичко зависи от това как се експлоатира един такъв автомобил.

Нека да кажа, че хибридните автомобили са нещо много хубаво, но за страна като Англия, примерно. Там имат страхотни данъчни и всякакъв друг вид облекчения на ползвателите на такъв тип автомобили. Защото пак се връщам на въпроса с икономията на гориво, съпоставена със значително по-високата цена на тези коли, ефектът от нея ще бъде в средносрочен план, който за България е от 7 до 10 г. Ясно е, че при такъв период няма заинтересованост българите да купуват такава „техника”.

Така че при сегашните условия хибридите няма как да пробият у нас. Подчертавам – никакъв шанс. Държавата трябва да си дойде на мястото и да даде достатъчно силни облекчения на хората, които имат желание да ползват такива автомобили.

Освен Toyota вече и Honda пуска своите хибридни возила. Предлагат се и други, но никой от вносителите не си позволява да ги държи в България на склад, просто няма причина да го правят. Новият Prius от тази година, който бе представен в Женева, струва 50 000 лв. Honda върви в тази посока, като Civic е около 50 000 – 52 000 лв. в зависимост от оборудването.

Другото, за което се разшумя, бе пускането на Dacia с фабрично монтирана газова уредба. Има такова нещо, но за жалост, все още не са налични автомобилите на Dacia с фабрично монтирана уредба.

Бъдещето – ток, водород .....

В близките една или две години нищо съществено няма да се промени. Естествено много се работи по всякакви видове хибридни, алтернативни автомобили, но е ясно, че в условията на тази криза парите за развой са орязани на възможен максимум. С две години например отлагат пускането на своя хибрид PSA Peugeot Citroen, засега! А какво ще стане реално един Господ знае.

Иначе е ясно, че все по-силно ще се търси алтернатива на фосилните /нефтените/ горива, бензин, дизел, газ и т.н.

Дали ще бъде посока електричество или водород не мога да твърдя категорично, но е дошло времето автомобилният бранш да се преориентира.