Задръстванията удрят по джоба таксиметровите шофьори не по-меко от кризата. Средно по 600 - 700 лв. на месец заработва един водач на жълт автомобил в София, а сметката, която си прави след дълъг курс през някоя от "тапите" в столицата, показва, че е било по-добре да вземе пътник за "две преки".

Клиентите от автогарите и летището не са по-доходосни за таксиметровите шофьори, които возят по тарифата, на която работят 98% от такситата в София. Мислим за вдигане на цените, но не смеем заради кризата, каза Людмил Лазаров от О'кей, който гостува в предаването ИконоМикс на Дарик радио.
 
Успяват ли да покрият разходите ви тарифите на които возите?

Нали виждате какъв абсурд се получава? От една страна непрекъснато се говори за таван на цените, с което се създава впечатление, че цените са високи. От друга страна питате нещо абсолютно справедливо - дали сме доволни от цените, на които продаваме.

Всъщност този таван на цените възникна заради нерегламентираните таксита. В момента 98% от софийските таксита имат едни и същи тарифи, които са в диапазона 55 - 59 стотинки. Има обаче едни 2-3%, които возят за 3 - 5- 7 лв. и всичко е заради тях.

Естествено, че не сме доволни от цените, на които возим клиенти. То кой е доволен от цените, на които продава ... Всъщност в другите градове имаше вече някакво увеличение през последните години, а в София от 5 години вече цените не са се променяли. Сами виждате, че през това време много други цени се повишиха. Няма да ви говоря за хляб и за сирене, но вижте какво става с горивата, маслата, консумативите. Всичко, свързано с обслужване на автомобилите, е поскъпнало с 50%, така че това е въпрос, който е много хубав, но едва ли ще доведе до някакво вдигане на цените. Криза е.

Според една статистика за дейността на лизинговите дружества, таксиметровите шофьори са едни от рисковите групи, които не си обслужват задълженията ...

Има разлика когато таксиметровият шофьор работи като едноличен търговец и когато работи с таксиметрова компания, която прави собствен лизинг. Но сте прави, че когато удари кризата, повсеместно лизинговите компании си прибраха такситата. Паркингите бяха заляти от жълти автомобили.

Кризата наистина се усеща сериозно. Проблемът е, че допреди 2 години София беше почти два пъти по-голям град. Имаше много повече хора, временно заети, пътуващи по бизнес, туристи. Тези данни са на хотелиерите, които отчетоха по 30% спад.

Приходящите хора, които слизат на автогарите и на летището ли са най-доходоносните клиенти за такситата? 

За мошениците, които стоят на летището и на гарата, да, те са наистина най-доходоносните. За нас е все едно, защото возим по таксиметров апарат и сметката е абсолютно еднаква, независимо дали возим българин или американец. Но има страхотен проблем с такситата - имитатори. Те хората от администрацията на летището и те се чудят как да ги изгонят ...

Как задръстванията увеличават разхода за таксиметровия превозвач?

Да, задръстванията увеличават разхода за гориво, но те увеличават и прихода, защото в самата тарифа има "престой". Тя би трябвало да компенсира задръстването, но не го прави напълно и сега ще ви обясня защо. 

Ако питате един таксиметров шофьор, той ще ви каже, че предпочита да направил 30 курса по 3 км., отколкото един от 30 км. Това е така, защото всяко включване на апарата, всяко повикването по телефона, му дава първоначална такса. Така че те имат сметка да правят повече курсова на кратки разстояния, отколкото да влязат в един дълъг курс, който минава през задръстване и в това време да изпуснат други адреси.

Често се случва по празници да ни посрещат с двойни тарифи. Доколко това е редно?

Това е абсолютно незаконно. Никой няма право да си промени тарифата така от днес за утре. Ако се случи ви препоръчвам да сигнализирате незабавно в Комисията за защита на потребителите или в Държавната автомобилна инспекция ДАИ.

Средно колко заработва един таксиметров шофьор в момента?

Средният доход не е нещо впечатляващо. Когато удари чертата, на месец излизат около 600 - 700 лв., но имайте предвид, че може да е и много повече, защото не може да сравнявате един шофьор, започнал вчера, с един шофьор, който работи вече 20 години и е вещ в професията си.