Стратегически съм решил нито да си купувам жилище в България, нито кола, нито да инвестирам на борсата или в други активи, защото така е по-чисто”. Спомняте ли си тези думи? Те са на министъра на финансите Симеон Дянков.

По този начин той отговори на въпрос на DarikFinance.bg къде инвестира. В началото се зачудих защо един българин не иска да инвестира в каквото и да е у нас? Но после май намерих отговора.

Защо да инвестира в жилище, като вече си има такова във Вашингтон? Вярно, че къщата му е за 2 млн. лв., но и в София има апартаменти за над 1 млн. лв., където трябва да се съобразяваш с несъобразителни съседи и да плащаш баснословни данъци.  Да не говорим за къщи, по-скъпи и от тези в столицата на САЩ. И какво ще си купи тук - некачествено ново строителство, без инфраструктура? Улиците около новопостроените кооперации са все едно след война – разбити, с огромни дупки и кал. Ще ви дам един пример. В Дубай, преди да започне да се изгражда един жилищен комплекс, първо се изгражда инфраструктурата и зелените площи. Вероятно така е навсякъде по света. За залените площи около нашите кооперации въобще не говорим – повечето от тях или са превърнати в платени паркинги, или приличат на сметище или изобщо никой не е предвидил подобни "луксове", от които се почва в Онези държави. А дори и да са изгради детска площадка, чрез дарения от някоя банка или фирма, тя бързо се унищожава.

Подобно е положението и с купуването на кола. Първо преминаваш през „стройната организация” в КАТ. Ако си останал жив, започваш да се разправяш със застрахователи, монтиране на аларми, за да не ти откраднат колата и какво ли още не. Признавам, че не знам как става това в другите държави, но съм убедена, че е значително по-лесно и по-евтино. И едва ли някой се позволява да ти къса нервите докато минаваш от гише на гише. Минал през всички препятствия  най- накрая излизаш да караш прекрасния си автомобил и .... Ужас! Задръствания,  дупки, а да не говорим колко пъти споменават родата ти, защото някой иска по-бързо да стигне там, за където е тръгнал, нарушавайки поне 5 правила.

А цените на бензина? Те се вдигат всяка седмица. Да не говорим, че качеството на горивата, които се продават у нас, няма нищо общо с това на тези в Европа или САЩ.Сигурно ви прави впечатление, че американците непрекъснато реват от цената на бензина. За справка обаче да ви кажа, че към днешна дата един американски галон, който се равнява на 3.79 литра, струва около 2.45 долара. Това прави 0.65 долара за литър. У нас бензин А 95 е около 2 лв.

Няма да пропусна и инвестициите на Българската фондова борса. Нашата борса е малка, ликвидността - ниска, а качествените компании са много малко. В задачата се пита: В какво точно да инвестираме на БФБ?

Финансовият ни министър няма такава дилема и влага авоарите си на Wall Street и в Източна Азия.

Честно казано и аз ако имах възможност, нямаше да инвестирам в България. Но, както всички вас, и аз имам апартамент и кола и съм живея в кошмара на ипотечни и потребителски заеми с покачващи се лихви. Понеже не работя за най-мощната икономика на света, чиито президент наскоро каза на банките "Ние ви помогнахме в началото на кризата, сега е ваш ред да свалите лихвите". Тук трябва да призная, че и Симеон Дянков поде същите начинания, които засега не срещат разбирането на топбанкерите ни.

Е, поне мога да си отдъхна, че все още не съм инвестирала на Българската фондова борса! :)

Но пък, кой знае, може догодина не Министерството на финансите, а някой мощен оператор да се настани като собственик на БФБ и да убеди, чуждите инвеститори да се върнат. А сред тях можем да се окажем и ние с министър Дянков.