Европейските компании не просто търпят загуби заради санкциите, наложени от международната общност върху Иран, но и губят в конкуренцията с американските компании, които в същото време успяват да се облагодетелстват от геополитическата ситуация, пише The Wall Street Journal.

Последните данни показват, че експортът на продукция, произведена в Щатите, за Иран се е увеличил през последните месеци, въпреки че двете държави са официално враждебно настроени една към друга заради ядрената програма на Техеран. В същото време експортът на Европа към Иран намалява.

Към месец юни износът на стоки и услуги от САЩ за Иран се увеличава до 29.9 млрд. долара, а за първите 6 месеца на тази година се покачва със 70%, до 159.2 млрд. долара. Уолстрийт Джърнъл посочва, че съвсем легално стоките си в Иран продават  Procter & Gamble, Coca-Cola и други емблематични американски компании. Philip Morris International, например, е придобил разрешително от финансовото министерство на САЩ още през април, което дава право на компанията да продава цигари на клиенти, които внасят стоката в Иран.

В същото време Щатските правораздавателни органи уличават като нарушител на ембаргото британската банка Standard Chartered за това, че е извършвала финансови операции с клиенти от Иран.

Защо иранците да могат да пушат Marlboro, но да не могат да карат Peugeot, пита The Wall Street Journal в заключение и добавя, че засега корпоративна Америка се справя по-добре в създалата се ситуация, в сравнение с Европа.