На повече от две хиляди километра от България един северен народ се изправя ежегодно пред почти непосилната задача да се освободи от ледената хватка на зимата. Във Финландия, където от ноември до април живакът в термометрите рядко прехвърля точката на замръзване, местните хора полагат същински Сизифов труд, за да се справят със снегопочистването и респективно да поддържат икономиката си в движение.

Всъщност страната е определяна от престижни западни издания като най-добрата за живеене в света. Зад това безспорно постижение стои неуморната работа на финландския народ, инвестиращ в най-доброто възможно оборудване за почистване на сняг, както и в системи за управление или т.нар. “ERP системи”. Благодарение на тези високо-технологични достижения, финландците съумяват сякаш с лекота да преодолеят проблемите, причинени от обилните снеговалежи, редуцирайки съществено вероятността за пътни инциденти и травми у гражданите.

Град Миккели в Югоизточна Финландия е приблизително с размерите на Видин, но се отличава от него и други подобни населени места в България с това, че тук улиците и тротоарите са винаги отлично почистени, а самият град е изпълнен с живот и движение въпреки смразяващите температури. Според Яри Иконен, собственик на Amados Oy, фирма произвеждаща специализирано оборудване за почистване на сняг, студът не се усеща толкова силно, когато градът е добре почистен и разполага с редовен градски транспорт. За тази цел на територията на Микели работят близо 40 челни колесни товарача (известни у нас като “фадроми” – бел. авт.) и много други специализирани машини, които се грижат за бързото извозване на снега. По изчисления на Иконен, за да е ефективно снегопоичстването, на всеки 1 500 човека трябва да се пада по една такава машина, способна да натовари хиляди камиони със сняг в рамките на една зима.



Яри Иконен, собственик на фирма-производител на оборудване за почистване на снега
Снимка: Личен архив

Проблемът с огромните преспи натрупани покрай улиците и тротоарите у нас тук бива елегантно разрешен чрез специализирано оборудване, което “изстрелва” снега встрани от пътя или директно в камиони, които се движат успоредно до почистващата машина. По думите на Николай Борзов, руски специалист в областта на снегопочистването, тази технология ускорява неимоверно извозването на снега и предотвратява образуването на задръствания. От друга страна, за финландците просто не съществува добре познатият у нас вариант да оставят снега да се разтопи от само себе си.



От ляво на дясно: Николай Борзов и Яри Иконен до малък роторен снегорин
Снимка: Личен архив

Тези специализирани приставки се използват широко из цяла Финландия, както и в близкия до Миккели мегаполис Санкт Петербург. Но може би това оборудване, което би могло да бъде оценено най-добре от жителите на нашите градове е т.нар. ледоразбивач – устройство, подобно на валяк, разполагащо със стотици зъбци за трошене на лед. Тази машина раздробява леда без да нарушава целостта на пътната настилка или тротоарите, твърди Николай Борзов.


Ледоразбивач Amados, поставен на малък челен колесен товарач
Снимка: Личен архив

Различните разновидности на този ледоразбивач могат да бъдат използвани дори и за почистването на тесни тротоари. Благодарение на устройство като това могат да се избегнат стотици фрактури у гражданите, стига да се намерят управници и фирми, достатъчно отговорни, за да ги приложат широко и у нас.

С каквато и техника да разполагаш обаче, ако не можеш да я управляваш ефективно, то резултатите никога няма да са достатъчно добри, смята Сеппо Хууринайнен, собственик на финландското предприятие MHG Systems Oy, специализирано в изграждането на ERP системи. Ето защо във Финландия високите технологии се прилагат моментално, тъй като пестят време и пари в дългосрочна перспектива.

Според Хууринайнен, строгите правила карат фирмите, ангажирани в снегопочистването да бъдат много отговорни. Той дава пример с това, че ако някой си счупи крайник заради заледен тротоар или катастрофира заради непочистена улица, то вината е на компанията, която е отговорна за почистването на този определен участък. Ето защо фирмите използват ERP системи с включени приложения за проследяване.

Чрез специализиран софтуер за контрол над камионите и водачите им от обекта за почистване до определеното за извозване на снега място както изпълнителят, така и възложителят могат да проследят в реално време процеса на работа. Когато водачът потегля, той изпраща съобщение до системата и бива следен посредством GPS навигация. Така, ако някой се нарани след обработка на улица или тротоар, то фирмата не носи отговорност, защото се счита, че пешеходецът или водачът на МПС не е бил достатъчно внимателен.

От ляво на дясно: Сеппо Хууринайнен и Руслан Писаренко
Снимка: Личен архив

За функционирането на подобна система се използват възможно най-достъпните технологии и устройства. По думите на руския IT специалист Руслан Писаренко, с развитието на т.нар. “изчисления в облак” или cloud computing се позволява използването на ERP системите от всеки възможен компютър или от мобилен телефон. Единственото условие е той да разполага с достъп до Интернет. В случая с водача на снегопочистващата машина или камион, той може да информира своя мениджър за евентуални усложнения чрез изпращането на съобщение до системата. От там насетне неговият координатор взема решения много по-лесно, тъй като разполага с цялостна представа за обстановката на терен.

Тези системи в комбинация с GPS проследяването могат да спестят много пари на фирмите и по-важното да запазят здравето на доста хора, счита Хууринайнен. От друга страна, това е много ефикасно средство за контрол над недобросъвестните компании, ангажирани в снегопочистването, тъй като общинската администрация може да наблюдава в реално време работния процес.

Всички тези технологии не са нещо изцяло непознато в България. Това което отличава нас от финландците обаче е, че в страната ни средствата се “усвояват” недостатъчно ефективно, а работата се върши на парче. Може би, някой ден, на българинът ще му писне да бъде “клиент” на травматологиите, защото фирмите по снегопочистване и общините не си вършат работата достатъчно добре и ще започне да търси правата си на съвестен данъкоплатец далеч по-активно. Съдейки по всевъзможните протести напоследък този момент ще настъпи рано или късно. Въпросът е кога?

  * Тодор Райков е собственик на иновативно предприятие, специализирано в създаването на дългосрочни метеорологични прогнози ( www.ray.bg ) и председател на Младежката асоциация за стопанска инициатива ( www.yapee.org ), организация имаща за цел изграждането на трайни връзки между младите хора, образователната сфера и бизнеса.

Той се намира във Финландия по програмата „Еразъм за млади предприемачи” на Европейския съюз, където обменя опит в областта на управлението на ресурси и възобновяемите енергийни източници.