В Българската строителна камара се е получила неофициална информация, според която изискванията към участниците в следващите търгове за участъци от магистрала Тракия ще се завишат. Една от идеите била изискването за приходи през последните три години на кандидатите да се увеличат от 200 млн. лв. на 230 млн. лева. Заради тази информация днес представители на Строителната камара са се срещнали с министъра на регионалното развитие Росен Плевнелиев. Ето какво каза пред DarikFinance.bg Иван Бойков, изпълнителен директор на Българската строителната камара.

Каква беше причината за тази спешна среща на Строителната камара с министър Плевнелиев?

Темата беше, че имахме неофициална информация за промяна в условията към участниците в следващите търгове на магистрала Тракия. Искахме да споделим с него нашите съображения, ако наистина е така. Нашите възражения са в посока на това, че се променят финансовите условия за Лот 3.

Защо според вас тези условия се променят?

Ние искаме да знаем каква е причината. Учудва ме, защото няма нищо по-различни между този и следващия лот и не би трябвало да има промяна в посока увеличаване на финансовите изисквания. Това би елиминирало някои от българските участници. А тезата, която министърът поддържа, е колкото се може повече участници, за да има по-голяма конкуренция. Ако забелязвате, цената, която даде Трейс, трудна, но постижима при сегашните финансови условия, е много по-различна от това, което дадоха чуждите участници. Тук искам да подчертая, че тези фирми, които бяха елиминирани и офертите им не бяха отворени, бяха дали ниски цени. Ако тези оферти бяха отворени, те нямаше толкова драстично да ре различават от най-ниската.

Защо от Трейс дадоха толкова ниска цена?

Не трябва да се учудвате. Трейс е там. Там са базите, хората, кариерите. Те са на трасето. Машините и съоръженията са купени. Те са готови да строят магистралата на много ниски цени, тъй като изпълняват всички условия.

Защо толкова пъти чужди фирми са печелили търговете при положение, че техните оферти са били по-високи?

Този въпрос отива и към политически. Ние имаме статистика какво се случва през  последните 12 г. То е в две посоки. Едната е, че чуждите фирми се научиха да работят на дъмпинг, на ниски, нереални цени, след което искаха увеличение. Подобно нещо се случва и сега с Люлин. С това увеличение те се доближават до средните цени. Това е нелоялна конкуренция. Второто е, че не бяха допускани българксите фирми до конкурс. Ние бяхме сложени като подизпълнители на ниските цени, които бихме дали, ако бяхме спечелили търга, а печалбите прибираха чуждите компании. Българските фирми не бяха допускани, защото нямаха опит зад гърба си, а по европейските търгове се изисква опит. Знаете какво беше положението България през последните 20 г. Второто е по лобиски причини.

Чуждите фирми дават една цена, а после се оказва, че трябва да се доплаща. Има ли възможност това да се случи и при сегашните търгове?

Не, не може да се случи по тези програми, по които сега се работи. ИСПА, ФАР, допускаха такива неща. Тук обаче не може. Второто е, че винаги тръгвахме на компромиси да строим обекти. Никога нямаше дадена строителна линия навреме, отчуждаванията не бяха приключили, разрешението за строеж го нямаше. Там също има риск, ако държавата не си изпълни задълженията. Такива претенции има фирмата, която строи Люлин.

* Не е препоръка за вземане на инвестиционно решение!