Два пъти повече българи се жалват в Европейския потребителски център тази година спрямо предишната, като повече от половината сигнали са за измами при онлайн покупки. Това съобщават експерти от центъра, като статистиката важи както за страната, така и за целия ЕС. Измами при онлайн търговията има както при закупуване на стоки, дрехи, обувки, така и на услуги, резервиране на хотели, поръчване на билети по интернет. Това заяви Игнат Арсенов, юридически консултант в центъра.

„Жалбите, които се подават до нас, са основно свързани с пътуване и настаняване. За цяла Европа два и половина пъти повече мъже са се обърнали към европейските потребителски центрове, отколкото жени. В почти половината от случаите ние разрешаваме спора", каза Арсенов.

Преди да закупим стоки или да поръчаме услуга онлайн, трябва да направим собствено проучване на фирмата, като например какви данни за контакт е оставил продавача, обясни Венцислав Петков - консултант в центъра. „Трябва да получите информация от търговеца за неговата фирма, данните му за контакт, характеристиките на стоката, цената на стоката с включени всички данъци и такси, начин на плащане и разходи по доставката, както и приблизително време на доставката", съветва Петков.

Стока, поръчана по интернет, не може да бъде доставена в срок, по-дълъг от 30 дни. Експертът също обясни, че, пазарувайки при интернет, имаме същите права, както и на място, като например двегодишната законова гаранция и срок, в който можем да анулираме договора, без обяснение защо. В различните държави членки той е между 7 и 15 дни, за България - 7 работни дни. Петков припомни, че ако получаваме спамове или съобщения, които не сме поискали, можем да помолим да ни изтрият от контакт листата, защото това е незаконно. По думите му в никакъв случай не трябва да купуваме хранителни добавки или лекарства онлайн, защото там контролът е занижен.