С наближаването на 8 август, когато трябва да виждаме вече 2 цени на етикетите, а и на 1-ви януари, когато ще започнем да плащаме и с левове и с евро се появяват все повече въпроси свързани с конкретни казуси.
Контрол или натиск: Дебатът за цените при въвеждане на еврото се разгаря
Какво ще се случи с двойното обозначение и реално двете цени – еврова и левова за стоки и услуги, за които цените вече са твърдо определени от държавата или пък от общините - като билетчетата за градския транспорт, таксата при личен лекар и таксите в университет например.
► Курсът лев - евро е ясен - 1.95583 лева за едно евро. Как ще се изчисляват семестриалните такси за университетите. Ще се прилагат ли официалният курс на преобразуване и правилата за закръгляване, установени в закона за въвеждане на еврото, към съществуващите левови такси?
► Пример: Студент плаща за специалност "Предучилищна и начална училищна педагогика" годишна такса от 600 лв., което прави 153,39 € на семестър. Тук въпросът обаче е дали университетът има право да закръгли таксата на 150 € (за по-голямо улеснение на студентите) или това противоречи на закона за въвеждане на еврото в Република България, и съответно таксата остава 153,39 € на семестър?
Парламентът даде зелена светлина на закона за еврото
► По закон таксата трябва да е точно 153.39, но ако университета реши да вземе решение и да намали левовата равностойност на таксата, така че като я обърнем в евро тя да е точно 150 евро – това не би било проблем. Законът за въвеждане на еврото ще следи за необосновани поскъпвания. Не може да закръгли таксата на 154. Поевтиняването не е проблем, но пък възниква въпроса дали университета е готов да се откаже от 3 евро и 39 цента? – за 1000 студенти това би означавало университета да загуби 3390 евро – едва ли.
► За разлика от университета, който може да намали таксата с 3 евро, поне на теория – шофьорът на автобуса не може да намали цената на билетите за градски транспорт. Какво ще се случи с тях, когато преминем на евро?
Етап по етап към еврото: Промените в плащанията и цените
В София билетчето струва 1.60. - в евро цената става 0.82 евро. Ако го купим от шофьора, цената е 2 лева или 1.02 евро. И човекът в будката, който ни продава билети, и шофьорът по правило трябва да ни върнат рестото в евро. Ако от касиерката се очаква да разполага с повече дребни монети и да може да връща – не е ясно дали шофьорите на автобусите ще имат време да броят левчета, да превалутират в евро и да изчисляват колко да върнат. После да броят дребни евроцентове за рестото. Ако дам 2 евро – то шофьора трябва да изброи 98 евроцента ресто.
Подобна е ситуацията и в Пловдив – и там шофьорите продават билети. Цената е 1 лев и ако се купи предварително или в автобуса – от 1-ви януари ще стане 51 евроцента. Добре ще е преди да се качим в автобуса да сме събрали точни пари, защото иначе ако няколко пътника се наредят и чакат ресто – това ще означава едно – няма как автобусът да си спази графика, тъй като шофьора ще брои евроцентове.
„Еврото - въпроси и отговори”: Има ли опасност от гръцки сценарий у нас
В Бургас единичният билет е 1.50 лева без значение откъде го купуваме – стават 0.77 евроцента. Тук обаче ще е по-лесно, тъй като в автобусите има кондуктори, които поне докато правят сметките и връщат ресто, няма да се налага автобусът да стои по спирките.
Най-лесно ще им е на варненци. Там, с едно изключение, във всички автобуси има автоматизирана билетна система. Качваш се и може да платиш вътре и с банкноти и с монети и с карта. Шофьорът не продава билети. Цената на билета е 2 лева – в евро - 1.02 цента.
Онези, които стопанисват линиите с апарати може би отсега трябва да помислят с каква валута ще работят устройствата. На 1-ви януари ще могат ли да приемат и евро и левове (през януари можем да плащаме и в двете валути) или ако това не е възможно, то тогава дали въпросните устройства ще могат да се пренастроят, така че от 1-ви февруари вече да приемат евро. Защото тогава вече левчето няма да е разплащателно средство. В градовете, където се плаща на ръка пък, ще трябва да имат много сериозна подготовка и кондукторите и шофьорите да имат достатъчно наличност при това на дребни монети.
Още нещо важно за билетите – онези, които вече са отпечатани и цените им са в левове, вероятно ще останат само с една цена. Така, че във всеки град пътниците ще е по-добре да наизустят колко им струва билетчето в евро. Ако досега сме свикнали градският транспорт да струва кръгли суми, занапред няма да е така.
Ако ни трябват 3 билета и вече сме в автобуса – в София трябва да приготвим 3 евро и 6 цента, Бургас - 2.31, Варна – 3.06, Пловдив 1.53, Варна – 3.06 и за Пловдив 1 евро и 53 цента.
Като шофьорите в сложна ситуация с връщането на ресто вероятно ще се окажат и личните лекари. При тях таксата е 2.90 – в евро - 1.48.
За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook или Google News Showcase