Българите продължават да купуват все по-скъпи горива. Цената на бензина в последните три месеца се е повишила с 3.54%, или 0.07 лв. за литър, показа справка на в."Сега".

За последните шест месеца бензинът е поскъпнал с 0.09 лв. на литър, или с 4.59%, сочат данните на fuelo.net.

Вчера средната цена на най-масовия бензин А 95 бе между 1.78 до 2.15 лева за литър, в зависимост от това в коя част на България се зарежда автомобилът. Запазва се и тенденцията цената да се вдига с отдалечаването от морето. Така, ако на част от бензиностанциите във Варна или Добрич А 95 може да се купи за 1.78-1.90 лв. за литър, то цената в София вече достигна до 2.10 лв.

Цената на дизела също варира. При тоз вид гориво разликата е дори още по-голяма и достига до 40 ст. Така например вчера литърът се продаваше между 1.77 и 2.17 лева. Отново най-евтино бе в морската ни столица, докато в София цената е значително по-висока, средно 2.06-2.07 лв. за литър, показва справката.

България продължава да бъде с високи цени на горивата и дори надминава по скъпотия част от по-богатите западни държави. Литърът А 95 у нас струва 0.484 евро, преди да се начислят акциз и ДДС, докато в Полша той е само 0.336 евро, в Чехия е 0.407 евро, а в Австрия - е 0.466 евро. По-евтино - без акциз и ДДС, купуват литър А 95 дори във Великобритания и Швеция, където средните заплати са далеч по-високи от тези у нас.

И до момента няма конкретно обяснение какво точно оскъпява горивата у нас. Тези дни шефът на "ЛУКойл България" Валентин Златев отрече да има картел на пазара на горива и заяви, че сходните цени при различните търговци са логични. Те били резултат от стойностите на международните пазари - като суровини, биокомпоненти и дори транспорт. Затова и нямало защо България да прави изключение от тях.

"Откъде да дойде разликата в цената?", запита риторично петролният бос, който участва в заседанието на временната парламентарна комисия, създадена да разследва има ли картел при горивата. 

Според Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) е имало договаряне на цени през годините и част от най-големите петролни фирми на пазара са били част от схемата. Затова през октомври КЗК обвини шест фирми в картел - "ЛУКойл България", "Еко България", "Шел България", ОМВ България, "НИС Петрол" и "Петрол".

Към момента обаче нито една от тях не е санкционирана. С "отворен финал" остава и производството за установяване на господстващо положение срещу "ЛУКойл Нефтохим", започнато през февруари.

Според КЗК компанията е продавала по-евтини горива на партньори зад граница, отколкото на родния пазар, макар той да е с най-голям дял.