Български сайтове за дрехи, обувки, гримове и продукти за отслабване мамят потребителите с подвеждащи реклами и цени.

Част от тях не са регистрирани у нас, а в съседна Румъния. Това става ясно от представения вчера отчет на Комисията за защита на потребителите (КЗП) и Европейския център за защита на потребителите към комисията (ЕЦП). 

От центъра регистрират ръст от 30% на жалбите, които през миналата година са достигнали 1300. Сред тях са и 150 оплаквания на чужденци срещу български търговци и онлайн сайтове. Недоволните клиенти са основно от Германия, Великобритания и Франция, обясни вчера председателят на Европейския център за защита на потребителите Игнат Арсенов.

Той предупреди потребителите, че преди да пазаруват онлайн, трябва да проверят кой е търговецът, ясно ли е коя е фирмата и адресът й. Ако липсват данни за това, то има голяма вероятност този търговец да е извън ЕС и защитата им като потребители да бъде ограничена, обясни той. Хората масово се жалвали и от липса на обезщетения при забавяне на самолетните полети.

Въпреки че темата с т.нар. споделени пътувания вече не е чак толкова актуална, от КЗП смятат да изготвят и предложат на новия парламент нормативно решение на въпроса.

"Знаем случая "Юбер", който тук се разви по странен начин. Не трябва да се крием от проблема, а да търсим начин да го решим", каза председателят на КЗП Димитър Маргаритов.

Той обясни, че това се налага заради нарасналата популярност на този вид пътувания и настаняванията на туристи в частни жилища чрез обяви в интернет.

"Хората общуват активно в социалните мрежи. Текстовете трябва да позволят на контролните органи да се намесят, когато има риск от измама", обясни той.

Все повече гражданите се обръщат към нас, включително онлайн, на момента, дори преди да е завършил фактическият състав на едно нарушение при търговеца, отчетоха от КЗП.

"Възможността да реагираме още преди нарушението да е факт, позволява в над 75% от случаите, в които сме били потърсени, да спрем потенциална измама", коментира Димитър Маргаритов.