Чужди търговци ни цакат с онлайн поръчки. Взимат ни парите предварително, а не получаваме поръчаните стоки. За подобен случай съобщиха за „Монитор“ от Европейския потребителски център (ЕПЦ).

Българин си поръчал от германски сайт две каски за мотор и чифт ръкавици, като веднага платил с карта сумата от 500 евро. Когато отишъл в офиса на куриерската фирма, за да си вземе пратката, се оказало, че едната каска и ръкавиците липсват.

Потребителят веднага уведомил търговеца в Германия, който трябвало да възстанови сумата от над 260 евро.

Два месеца по-късно обаче опареният още не получил парите

си и се наложило да подаде сигнал в потребителския център.

По време на разследването пък се разбрало, че търговецът чакал куриерската фирма да възстанови парите на фирмата и чак тогава те да ги върнат на българина.

Според куриерът, когато взел пратката тя тежала 2 килограма и при предаването й в България теглото й било същото, което означава, че грешката не е при транспортирането на пакета. Въпреки това немската компания накарала куриерът да заплати липсващите артикули от пратката, а

нашенецът чакал над 60 дни

да си получи обратно близо 520 лева, които той дал предварително.

Освен за големи поръчки нередности се срещат и при по-малки покупки. Потребител закупил настолна игра и бебешка играчка от онлайн търговец в Румъния, но в последствие решава да ги върне в рамките на позволения от закона 14-дневен срок. След месец обаче парите на човека не били възстановени и той се обърнал за съдействие към експертите от ЕПЦ и сумата от 10 евро била върната на купувача.

Резултатите от изданието за 2017 г. на индекса на условията за потребителите пък показва, че едва 55,6% от българите подават жалба, когато се сблъскват с проблем, докато до това прибягват 94 на сто от финландците.

Използването на нелоялни търговски практики също се различава значително в отделните държави. Най-големи са рисковете 40,9% за хърватите в сравнение с 3,4% от австрийците. Близо 19% от

сънародниците ни също са попадали на нередности

Индексът сочи още, че доверието на потребителите в електронната търговия се е увеличило драстично. За десет години делът на европейците, които пазаруват онлайн, почти се е удвоил - от 29,7% през 2007 г. на 55% през 2017 г.

След последното издание на индекса равнищата на доверие на потребителите са нараснали с 12 процентни пункта за покупките от търговци на дребно, намиращи се в същата държава, и с 21 процентни пункта за покупки от други държави - членки на ЕС.