Българският потребител става по-малко платежоспособен в началото на всяка нова година заради разходите, които съпътстват празничната еуфория. Това показва анализ на Асоциацията на колекторските агенции в България (АКАБГ).

Според статистиката на асоциацията, януари и февруари традиционно попадат сред месеците, в които се появява синдромът на сезонната задлъжнялост.

Покрай празниците в края на годината хората се втурват да пазаруват, без да направят ясна равносметка за възможностите си. В еуфорията много българи забравят, че декемврийската заплата е възнаграждение като всяко предходно (особено при липсата на бонуси и 13-а заплата в период на криза), което трябва да бъде предвидливо разпределено. Това често води до невъзможност за покриване на текущите разходи за сметки след отминаването на празничните дни.

"Периодът между двата празника е добър за планиране на текущите разходи през януари. Определянето на необходимия минимум за погасяване на сметките ще спести сътресения на потребителите", коментира Райна Миткова-Тодорова, председател на АКАБГ.

 "Домакинствата трябва да помислят за сметките за ток, които ще бъдат значително по-високи поради студеното време и повишената консумация в период, когато цялото семейство е у дома, а жените традиционно са активни в кухнята. Следват сметките за кабелна телевизия, мобилни телефони и парно. Последните две също се очаква да бъдат по-високи заради поздравителните съобщения и обаждания и по-ниските температури, съответно", добавя Миткова-Тодорова.

Тежестта на масовото пазаруване се засилва от повишения риск от заболявания през януари. Дори в случаите, в които се използва безплатна медицинска помощ, разходите за лекарства утежняват бюджета на семейството и влияят негативно върху платежоспособността.

Според АКАБГ типовете услуги, по които българските граждани имат забавени плащания са: Ипотечен кредит – 10%; Ток – 15%; Потребителски кредит – 20%; Кредитна карта – 20%; Лизинг на автомобила – 20%; Стоков кредит – 25%; Мобилен телефон – 30%; Кешов кредит – 50%; Вода – 55%; Парно – 60%; Кабелна телевизия – 65%.