Много от нас това лято ще пътуват със самолет за заслужена почивка. Повече от вероятно е да сте прекарали часове в интернет, търсейки изгодни полети, опитвайки се да разберете система за ценообразуване, която изглежда напълно случайна.

Цените на билетите изглеждат променливи без причина, а по-дългите полети не винаги са по-скъпи от по-късите. Но това, което изглежда случайно, всъщност е динамичното ценообразуване на авиокомпаниите, като се използва стратегия, наречена управление на приходите на авиолиниите.

Тя работи в реално време с една цел - да увеличи приходите. Решенията се взимат чрез алгоритъм, който регулира тарифите, като използва информация, включително предишни резервации, оставащ капацитет, средно търсене за определени маршрути и вероятността да се продават повече места по-късно.

Еволюцията на ценообразуването

Днес сме далеч от ранните години на търговското въздухоплаване, индустрията е строго регулиран пазар. Повечето международни маршрути навремето бяха управлявани от един национален превозвач и липсата на избор довеждаше до неконкурентни тарифи за потребителите.

Дерегулацията обаче промени всичко това, премахвайки държавния контрол върху маршрутите, цените и навлизането на нови авиокомпании на пазара.

Критиците твърдят, че през първите години след дерегулацията е имало твърде голяма конкуренция.
Авиокомпаниите загубиха много пари, което ги принуди да се обединяват и да търсят повече доминация. Те казват, че това е променило индустрията от регулиран картел в нерегулиран картел. В САЩ само четири авиокомпании контролират 68% от капацитета по вътрешни линии.

Но това не спира търсенето на въздушния транспорт. 

Напротив, броят на пътниците продължава да расте по цялото земно кълбо в последните 10 години, като броят на пътниците, избрали да летят със самолет, е нараснал с 1,8 млрд. души.

Как авиокомпаниите определят цените днес

Днес авиокомпаниите определя такива цени, каквито "клиентът и пазарът ще понесат", според консултантът и бивш изпълнителен директор по планиране на въздухоплаването Робърт У. Ман.

Авиокомпаниите профилират своите клиенти, което им помага да коригират цените.

Това често означава поставяне на пътниците в една от двете групи: пътуващи на почивка или по бизнес. И начинът, по който се определя цената на всяка група, е много различен.

Пътуващите на почивка обикновено резервират месеци предварително, така че авиокомпаниите са склонни да започнат със сравнително високи цени за тези места. След това те коригират цените в зависимост от отговора на пазара.

За типични бизнес маршрути авиокомпаниите започват с ниски цени, за да запълнят минимален капацитет, след което да могат да увеличат цените рязко, тъй като корпоративните пътници са склонни да резервират в последната минута.

Всъщност, точно това, с което цените на билетите не се определят, са именно разходите за пътуването, включително данъци и гориво. Според Ман технологията определя цената.

"Технологията позволи на някои авиокомпании да създадат т.нар. "основна икономична тарифа" с ограничени услуги, за да се конкурират с нискотарифните превозвачи", казва той пред CNBC.

Това се дължи на факта, че по-ниската тарифа позволява на традиционните компании да се показват на първата страница на търсачки като Google Полети.

Но не само авиокомпаниите използват технологиите за изкуствен интелект (AI) в своя полза.

Потребителите вече имат достъп до сайтове, които следят тарифите, като използват свои собствени алгоритми и данни от миналото, за да предскажат най-ниската цена за място в самолета, а след това съобщават на потребителите за това.

Търсачките от този род са заплаха за динамичната система за ценообразуване на авиокомпаниите, дори една от американските компании United Airlines съди уебсайта Skiplagged, който помага на пътниците да намерят вратички за по-евтини билети.