Летните разпродажби на облекла по моловете достигат до 70% само за колекции от предишния сезон. Намаленията са доста по-въздържани по отношение на летните стоки, които все още могат да бъдат купени.

Колкото по-висок е престижът на марката, толкова по-скромна е отстъпката. Основен трик на търговците по моловете са обявите по витрините, които гласят, че намаленията са „до 50%”. Стоките обаче са с индивидуални етикети, които показват, че разпродажбите всъщност са за 10, 20, 30 и в много редки случаи 50%. Със 70 на сто отстъпка са удостоени стоки от пролетната колекция, които поради вида си спокойно

могат да минат за малко по-плътна лятна дреха

или предстоящо есенна. Затова такива дрехи се мотаят по щандове и закачалки още от февруари, когато бяха „нова колекция”. Така блузка от 39,99 лв. е вече десетина лева, но дори самото висене в магазина от толкова месеци е видоизменило състоянието им.

Видовете облекла, които се предлагат с най-големи намаления, са основно три вида: от най-малките или най-гигантски номера; изостанали са в резултат на видимо творческо безсилие на объркан дизайнер или са от материя, която само от висенето по закачалките вече на нищо не прилича.

В нито един нашенски магазин не може да се видят традиционните за Лондон, Виена, Париж, Рим, Милано, Атина табели, които казват: „Всичко със 75% надолу”. В тези градове, а и като

политика на търговците

в съответните държави, от магазините се чисти всичко, от кожените обувки, през куфарите, аксесоарите, облеклата. В България нагласата е, че най-бързо трябва да се махнат най-летните дрехи, а всичко останало може да почака до последно или да бъде извадено и през идния сезон.

Независимо от размера на отстъпката по нашите магазини обаче, тя е напълно реална. Всички търговци по моловете надлежно са отбелязали предишната цена. Ако видите натрупани няколко етикетчета едно върху друго, то тази стока е минала през няколко етапа на отстъпки. Това е най-честата практика в най-скъпите магазини. С повече късмет намирате маркова италианска пола намалена от 175 лв. на 70 лв., като през месеците висене в очакване на купувач, същата е струвала 150 лв, после 105, 95 и накрая е спряла на 70 лв.

В спортните магазини отстъпките са около 30 на сто и стоките с това намаление са с около 20% по-скъпи от сходните им от голям магазин в центъра на Лондон. В британската столица отстъпките със 75% са започнали още от края на юни и се отнасят до 70% от всички предлагани стоки.

Най-удачно у нас се оказва

пазаруването от големите международни вериги

за облекла, които поначало не са с високи цени. Затова те са предпочитани от младежите. Търговци казаха за „Монитор”, че практиката през ден към съществуващите намаления да се правят нови, кара стотици млади хора ежедневно да проверяват какво може да им е изгодно. Средната цена, на която се купува един артикул в този тип вериги, е 12 лв. Психологическата граница от 20 лв. за горни дрехи и 20-25 лв. за панталони кара купувачите да пазаруват смело.

На практика без отстъпки се търгуват ленените дрехи

на нова верига магазини за облекла. Още в самото начало те са с приемливи за пазара цени - между 15 и 35 лв. за бройка, и се изкупуват с такава скорост, че не остава време за отстъпки. Онова, което изостава, се пуска в края на сезона с голяма отстъпка и се изкупува заради удоволствието от ниската цена, коментират управителите на веригата.

В този период на разпродажби цените по моловете са често по-изгодни от офертите по базарите, отбелязват купувачи. Вносителите на китайски стоки, които ги излагат по неуютни, натъпкани като складове магазинчета по подлезите и с пробни с размер 50/50 см, ги предлагат с около 200-300% надценка над китайските оферти за пазаруване на дребно на абсолютно същите артикули. Така цените за летни дрехи по базарите вече се оказват по-скъпи от сходните им по вид, качество и произход от моловете. Блузи и рокли, които се веят по закачалки край пешеходците в подлезите, се продават в диапазона между 20 и 45 лв. Там отстъпки не се правят до деня на зареждане на стоките за новия сезон.