От 1 септември паркирането в буферните гаражи до метрото и пътуването с мотрисите ще излиза по-евтино от спирането в центъра на София, показа проверка на "Труд". Тогава влиза в сила увеличението на цената за час престой в "синята зона" от 1 на 2 лева.

Ден преди това ще заработи и подземната железница от "Надежда" до "Лозенец", а за спиране на гаражите до станциите ще се плаща по нова схема.

При возене с метрото, първите 2 часа на паркингите ще бъдат безплатни, а за всеки следващ таксата ще бъде по 50 стотинки. За спиране без пътуване ще се плаща по 1 лев на всеки 60 минути. Толкова е и таксата за престой в новата "зелена зона".

"Системата ще разпознава кой е пътувал с метрото и кой само е паркирал, тъй като на шофьорите ще се раздават електронни карти. Така ще се отчита и времето за престой. Картите ще се връщат при плащане на таксата за паркинг", обясни шефът на "Метрополитен" инж. Стоян Братоев.

Така например, ако оставите колата си до метрото за 8 часа, колкото е работният ден, ще платите 3 лева за паркинг и 2 за билети. Същият престой в "синята зона" ще ви струва 16 лв., а в "зелената" - 8. Освен това, ако паркирате в центъра, ще изхабите и повече гориво, както и нерви в търсене на място. При изтичане на разрешеното време за престой от 2 или от 4 часа ще трябва да местите колата си, което ще ви докара още главоболия.

В центъра обаче ще са налични повече места за паркиране, докато по линиите на метрото ще работят само три гаража - на бул. "Цариградско шосе" с капацитет от 1300 места, на бул. "Ломско шосе" - с 480 места, както и на бул. "Черни връх". Последният ще бъде пуснат в експлоатация на 15 септември, като в него ще се побират общо 600 коли.

За хората, които идват от Южна България по работа в София, най-удобен ще е паркингът на "Цариградско шосе". Ако имате задачи за 3 часа, ще платите 2 лева за билети за метрото и 50 стотинки за престой на колата си. За пазаруване по бул. "Витоша" за същото време ще трябва да се бръкнете с 6 лева за "синя зона", но след изтичане на първите 2 часа ще трябва да преместите автомобила.

При ходене до Военномедицинската академия например е по-удобно да продължите с колата си. Районът ще стане" зелена зона" с такса 1 лев на час. За да стигнете до болницата от "Цариградско шосе", ще трябва да смените метро и тролей, което прави 4 лв. за билети в двете посоки.

Пътниците ще могат да се прекачват от единия на другия лъч на метрото с един билет. За 1 лв. се стига от паркинга на бул. "Цариградско шосе" до НДК с подземната железница, ако на станцията на площад "Св. Неделя" се качите на мотриса от "Надежда" за "Лозенец". Така пак ви е по-изгодно в сравнение със "синята зона" - давате 2 лв. за пътуване и по 50 стотинки за престой от третия час.

Част от служителите по станциите все още не знаят как ще се пътува и паркира след месец. Някой дори предполагат, че прекачването в метрото ще е с два билета, но това не е вярно. На гишетата все пак се знае, че от 1 септември ще има месечна карта за двете линии на метрото, за която ще се плащат 35 лв.

Междувременно общината започна проверка дали са пуснати климатиците в градския транспорт. Системите за охлаждане работят основно в новите тролейбуси, но автобусните шофьори не ги пускат.

Ще плащаме с е-портфейл

Плащането за пътуване в метрото и наземния транспорт и за паркиране ще става с един документ най-рано през следващата година. Тогава се планира да бъде монтирана тикет-системата в автобусите и да се пусне т.нар. електронен портфейл.

Става въпрос за карта за транспорта, която ще може да бъде зареждана за брой пътувания или брой часове за паркиране. Сега само в метрото и в електротранспорта столичани могат да заредят по 10 пътувания на електронен носител. Но пътуванията за метро не могат да се използват в тролея и обратно, въпреки че са на една цена. Затова и се налага да се ползват две пластмасови карти.

Таксуват ни на 17 000 места в центъра

Шофьорите в столицата ще плащат за паркиране на около 17 000 паркоместа в центъра от 1 септември, което е с над 5000 места повече от сегашните, съобщиха пред "Труд" ръководители от Центъра за градска мобилност. По 2 лева на час престой ще се плаща за 5000 места, които са оградени от булевардите "Христо Ботев", "Тодор Александров", "Княз Ал. Дондуков", "Васил Левски" и "Ген. М. Д. Скобелев". Те попадат в по-скъпата "синя зона", чието работно време ще е от 8 до 19 ч в делничните дни. За първи път за паркинг ще се плаща и в събота, но от 8 до 14 ч. Това ще засегне хората, които са свикнали да пазаруват или пият кафе сутрин в центъра.

Максималното време за престой в "синята зона" ще бъде 2 часа. За сметка на това в по-евтината "зелена зона" столичани ще могат да държат колите си до 4 часа. Таксата ще е по 1 лв. за 60 минути, а работното време на паркоместата - от 8 до 19 ч в делничните дни. В "зелената зона" ще попадат 12 000 места. Те ще са заключени във втория ринг.

Таксата за престой ще се заплаща с талони или чрез SMS-и. За "синята зона" ще е валиден досегашният номер - 1302, а за "зелената" ще има нов - 1303.

"След изтичането на максимално регламентираното време за паркиране в съответната зона ще има 15-минутно ограничаване на възможността за получаване на SMS за този автомобил, тъй като лимитът е изчерпан. Това е времето, в което мястото трябва да бъде освободено", коментираха от Центъра за градска мобилност. Така шофьорите, които не са си свършили работата, ще трябва да обикалят и да търсят ново място, или да минат от по-евтина в по-скъпа зона, или обратното.

На "Московска" 33 си поставят за цел да не се допуска паркиране след изтичане на разрешеното време за престой - 2 часа за "синя" и 4 за "зелена зона". От Центъра за градска мобилност признават, че въпреки "блокирането" на SMS-ите трудно ще се контролира дали някой не е плащал първо с талони, а после - чрез телефона си, или обратното.

На колите на нарушителите ще бъдат слагани скоби. Глобата скача от 9,90 на 30 лв. Блокираните автомобили обаче няма да бъдат вдигани от паяци 2 часа след това, както е сега, а ще стоят на местата, докато не се появи собственикът им. Паяците ще работят основно вечер, а глобата е 60 лв.

По наредба само собствениците на жилища в центъра на града ще имат право да паркират с винетки, с които може да се спира не само на улицата, но и на съседната, но не се гарантира място. Кметицата Йорданка Фандъкова обясни вчера, че ще се направят такива промени, че стикер да могат да ползват и роднини, съпрузи и наематели на жилищата, стига да имат адресна регистрация там. Тя обаче бе категорична, че злоупотреби няма да се допускат.

Годишната винетка за "синя зона" ще бъде 150 лв., а за "зелена" - 100 лв. Месечните са съответно по 15 и по 10 лв. Документи се приемат от вчера. На гишетата вече се наредиха по 5-6 души. Част от тях бяха недоволни, че за винетка за втора кола се искат 450 лв. За служебен абонамент фирмите ще плащат по 600 лв. на месец за едно място, а не - 400, както бе досега.

И двата ринга с бяла маркировка

И "синята", и "зелената зона" в София ще бъдат с бяла маркировка. Границите им ще бъдат поставени от пътни знаци, на които ще е описано как се паркира в съответния ринг.
От Центъра за градска мобилност са поръчали около 900 знака, които ще бъдат монтирани в обхвата на зоните.

За тях ще бъдат платени 130 000 лв.

Със синя и зелена боя ще се маркират само специалните места за паркиране. Предстои пребоядисването на "квадратчетата" за инвалиди.

На по-късен етап в зелено ще бъдат маркирани само местата за зареждане на електромобили.