През август тази година тол системата трябва да влезе напълно в сила, а с нея идват и опасенията на транспортните фирми за драстично увеличение на разходите.

„Въвеждането на тол системата е реформа, а във всяка реформа има промени. Очакваме повишение на тол таксите в зависимост от структурата на тарифите за различните типове пътни превозни средства между 3 и 6%. Това увеличение, преизчислено през цените на потребителските стоки и транспортните услуги, ние визираме едно увеличение между 0.6 до 2% на реалните“, коментира Олег Асенов, началник на „Национално тол управление“ пред bTV. 

Припомняме, че преди дни регионалното министерство обяви, че започва обсъжданията на тол тарифите в превозвачите. От ресорното министерство излязоха с предложение за автомобилите от 3.5 до 12 т. таксата да бъде 10 ст. на км, което било най-ниското в Европа. От своя страна превозвачите се опасяват, че тол системата ще доведе до още повече разходи за бизнеса и за крайния потребител.

„Презентацията на въвеждането на тол системата ни показа колко е сбъркана икономическата логика. Ако към момента нафтата е 2 лв., все едно след 16 август тя да стане 4.50 лв., което ще се отрази на крайния потребител“, смята изпълнителният директор на Съюза на превозвачите Йордан Арабаджиев като допълни, че в Полша и Германия таксите са по-евтини от българските.

Ръководителят на проекта на Световната банка, която е консултант за тол системата, Хатем Чахбани обяви пред БНТ, че максималното поскъпване на цените на автобусните билети ще е 1,30 лв. по най-дългите дистанции като София-Варна. 

Чахбани подчерта, че разговорите за поскъпване все още са предварителни, тъй като предстои правителството да определи тарифите за заплащане. Световната банка обаче е направила проучване за поскъпване при автобусните превози, което показва, че най-голямото увеличение на цените няма да надхвърли 1,30 лв, а за превозвачите в София, дори ще е по-евтино. Подобно изследване в Германия показва, че цялостното поскъпване на живота в следствие на въвеждането на системата е 0,15%. 

Той обясни, че камери, монтирани в пунктовете за плащане ще проверяват регистрационните номера на камионите и автобусите и ще сверяват с базата данни дали те са платили вече за прехода. За нарушителите ще следят и мобилни патрули.

Магдалена Милтенова от Конфедерацията на автобусните превозвачи обаче заяви, че новата тол система е непосилна за бранша. Превозвачите имат сключени договори с общините за извършваните от тях превози, чиито цени не могат да бъдат променени. От конфедерацията са изчислили, че месечната винетка за автобусите ще поскъпне от 100 на 1200 лева. 

„Покупателната способност на българина е много по-ниска от тази на гражданите в Германия. Трябва да направим така, че цената да е поносима за българите“, заяви Милтенова.