Oбществени поръчки за железопътни проекти за ремонт и модернизация за 2 млрд. лева временно са спрени заради постъпили жалби. Огромното финансиране привлече голям интерес от кандидати.

Най-много са недоволните от избора на изпълнители на на мега поръчката от 1 млрд. лева за ремонта на жп магистралата Елин Пелин - Костенец, става ясно от справка в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК).

Огромният търг за отсечката с обща дължина 51 км е разделен на три обособени поръчки, като изпълнителите на позициите бяха избрани преди десет дни.

Масовото недоволство от избора - шест от деветте жалби, са по позицията Елин Пелин-Вакарел, която е с прогнозна стойност 554,1 млн. лв. Участъкът е с дължина 19,64 км, има 2 тунела, 8 моста и естакади. Цена от 498 млн. лева даде турското сдружение „Джен - дуй жп Елин Пелин“ и така спечели. В него са турските компании “Дженгиз Иншаат Санайи ве Тиджарет Аноним Ширкети” и “Дуйгу Мюхендислик Иншаат Туризм Дъш Тиджарет ве Санайи Лимитед Ширкети”.

Вторият участък - от Вакарел до Ихтиман, е с дължина 20 км и прогнозна стойност 116,1 млн. лв. Две са жалбите по позицията за модернизацията му спечелена от консорциум „Салчеф – Гигастрой“, в който са „Салчеф“ АД, „Салчеф Конструциони Едили е Феровиарие“ АД и „Гигастрой“ ООД. Обединението предложи цена 126,3 млн. лева.

Третата отсечка е от Ихтиман до Костенец с прогнозна цена е 354,045 млн. лв. Най-висока оценка получи българо-китайският консорциум „Булрейл 2018“, съставен от „Чайна Комюникейшън Кънстракшън Къмпани“ ЛТД и „Трейс - София“ ЕАД. Жалба срещу избора са подали от консорциума "Щрабаг Джи Пи Рейл 2017".

При избора на изпълнителите от НКЖИ са взимали предвид освен цената и другите критерии сред като техническа оценка, време за прекъсване на движението на влаковете и други. В рамките на проекта трябва бъдат изградени над 20 км тунели и 23 моста и виадукти с обща дължина около 3 км.

Предвижда се модернизация на 5 жп гари, както и премахване на всички пресичания на едно ниво между жп транспорта, автомобилното движение и пешеходците.

Искове срещу процедури за модернизация на жп инфраструктура са подавани от началото на месеца. В момента от две жалби е спрян търгът за системите за сигнализация Пловдив-Бургас за близо 200 млн. лева. Още два иска са блокирали временно обществената поръчка за 190 млн. лева за коловозите между Централна гара София - Волуяк.

Освен това срещу избора на непознатата в строителните среди "Транс логистика", заедно с испанската "Контратас Иглесиас" и румънската "Аркада", избрани за строител на жп отсечката от Костенец до Септември също има жалби. Изграждането на жп линията между Костенец и Септември на стойност 385 млн. лева е част от строителството на т. нар. железопътна магистрала "Тракия" - от столицата до Бургас.

Всички действия по процедурите спират до произнасяне на компетентните органи. Процедурите, които са на финална фаза подписване на договори, може да се удължат между два и шест месеца.

КЗК имат срок от един месец и една седмица от постъпването на жалбите да се произнесат мотивирано.

След което, ако решението на регулатора не ги удовлетворява, фирмите може да се обърнат към Върховния административен съд, което е и втората инстанция, която може да удовлетвори исканията им.