- Червена зона (в самия център на София) – 5 лв./час, от 9.00 до 21.00 ч. всеки ден. Време за паркиране 3 часа, а за 24 ч. сумата е 50 лв. За живущи в района – 200 лв. на година;
- Синя зона – 3 лв./час, от 9.00 до 21.00 ч. всеки ден. Време за паркиране 3 часа. За живущи в района – 150 лв. на година;
- Зелена зона – 2 лв./час от 9.00 до 20.00 ч. в работни дни и от 10.00 до 18.00 ч. в почивни дни. За живущи в района 100 лв. на година;
- Уикенд зона (включва няколко улици в Банкя и Панчарево) – 1 лв./час от 10.00 до 18.00 ч. само през почивните дни. За живущите в района безплатно. Цената за електромобилите ще бъде 50% от обявените цени за паркиране.
Намаляват таксите за плащане за паркинг
Пред Радио София председателят на "Спаси София" Борис Бонев обясни, че реформата в паркирането на столицата е абсолютно наложителна.

"Най-малкото е вдигането на цените на зоните. Докладът е повече от 100 страници. Той таргетира множество проблеми – работното време на зоните, обхватът им, места за зареждане, служебни абонаменти. На служебните абонаменти в момента цената е много ниска – за един абонамент в синя зона е 650 лева и няма ограничение за броя служебни абонаменти в една подзона. В най-централните части на София, броят на служебните абонаменти достига 16-17% от общия брой паркоместа, като не включваме местата, завладяни от институциите", посочи Бонев.
От "Спаси София" предлагат 10% ограничение на служебните паркоместа в една подзона.
Терзиев: Назря моментът за червена зона за паркиране в София
"1300 лева ще стане служебният абонамент в червена зона. Очакваме от тези мерки, броят на служебните абонаменти да намалее наполовина. Повишаването на таксата за служебен абонамент е нещо, което е абсолютно задължително да бъде направено", изтъкна Борис Бонев.
Той добави, че при разширението на зоните, ще бъде въведена т.нар. концентричност, т.е. никъде червената зона няма да граничи със зелена. Целта е да се избегне натоварването на зоната с по-ниска цена.
"В момента картата е направена така, че около червената зона има пръстен от синя зона. Премахваме хартиения талон за заплащане. Ще могат да бъдат пуснати до 3 смс-а и толкова, нито един повече в рамките на деня", каза председателят на "Спаси София".
По отношение на електрическите автомобили, Бонев уточни, че голяма част от паркоместата в центъра на столицата са заети от тях. Предложението е, цената да бъде 50% по-ниска за този вид коли, отколкото за бензинови и дизелови автомобили, като отново за електрическите автомобили няма да има данък МПС.
В разговора се присъедини и Стефан Димитров от AirB. Като собственик на електрически автомобил от 2016 г., той изрази съгласие привилегиите за тях да бъдат премахнати и предложи паркирането в София да се осъществява чрез "плаващи цени".
"Стига с тези смс-и. Всеки един град има своето приложение. Плаващите цени са нещо, което е въведено във всеки един град. Преди да тръгнем примерно на ресторант на известна улица в София, ще имаме възможност да видим каква е прогнозната цена, тя може да е 2 лева, може да е 5 лева, може да е 12 лева. Идеята на зоната е да има свободни места за паркиране и само една апликация може да реши това нещо", каза Стефан Димитров.
Борис Бонев добави, че реформата в паркирането ще е тежка.
"На нас ни е ясно, ще има много недоволни и много доволни за различни елементи. Ясно е, че това е много разделяща тема, обаче е хипер наложителна и отговорното политическо поведение изисква да я докараме докрай", обясни той.
Бонев добави, че на сайта на "Спаси София" е публикувана анкета, в която гражданите могат да дадат мнение по въпроса с паркирането. След внасянето на доклада има едномесечен срок за обществени консултации.
За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook или Google News Showcase