Обхватът на тол системата ще бъде увеличен с нови пътни участъци.

Основната причина са ниските приходи от пътни такси от началото на тази година, които възлизат на 186 млн. лв. от винетки и тол такси.

Информацията е от министъра на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова, която съобщи за разширяването на тол системата пред членовете на Комисията по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление.

Ограниченията, наложени срещу разпространението на коронавируса попречиха на анализа на тримесечния период, който превозвачите трябваше да актуализират. Промяната ще включва още пътни отсечки, тъй като в момента има области, в които няма пътни участъци в обхвата на тола.
 
По данни от транспортния бранш от 13 март до 26 май превозите са намалели със 70%. От 1 март, когато тол таксите за превозни средства над 3,5 тона влязоха в сила, до 26 май, включително, са купени маршрутни карти на стойност 16 461 830 лв.

тол
АПИ

От тях 75% са продадени през каналите на АПИ - 500 терминали за самотаксуване, разположени по протежението на републиканската пътна мрежа и в основните бензиностанции, сайта bgtoll.bg, мобилното приложение и касите в областните пътни управления в цялата страна и на основните гранични контролно-пропускателни пунктове.
 
Обработените от 13 март до 26 май тол декларации за автоматично таксуване от електронната система (с бордови устройства и GPS тракери) са 40 млн. на стойност над 9 млн. лв. Така приходите от тол такси са общо близо 26 млн. лв.

Без компенсация за собствениците на винетки за времето на извънредното положение

От 13 март до 26 май, включително, броят на продадените винетки за леки автомобили е 593 999 на стойност 36 381 353 лв. Приходите от тях през месец април 2020 г. в сравнение със същия период на 2019 г. са намалели наполовина.

През април 2020 г. са продадени 181 580 винетки за 11 519 479 лв., а през 2019 г. - 459 831 винетки за 22 412 817 лв.

istock
istock

От началото на 2020 г. до 26 май 2020 г., включително, броят на продадените електронни винетки е над 2,5 млн. на стойност 160 млн. лв.
 
По думите на проф. Олег Асенов от АПИ винетките се плащат за време, а не за изминато разстояние и в европейската практика няма въведен компенсаторен механизъм.

Така той отговори на запитване за тяхното удължаване в компенсация на времето, когато хората бяха принудени да не пътуват. По време на пандемията хората са предпочитали винетки с по-кратък срок, като след отмяната на ограниченията се увеличила продажбата на дългосрочните винетки.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg