Вътрешният туризъм и вътрешният пазар са капка в морето на българския туризъм. Няма как българските туристи да спасят сезона. Това мнение изрази в пред БНР проф. Стоян Маринов от Икономическия университет във Варна.


За миналото лято пътувалите в чужбина българи са похарчили около 500 милиона евро, а 3 милиарда евро са дошли от чужденците, дошли на морски ваканционен туризъм у нас.

Ето защо дори тези българи, пътували в чужбина, да останат у нас и всичките да дойдат на нашето море, пак няма да се компенсират загубите, уточни проф. Маринов.

Три пъти по-малко българи планират почивка това лято

70% от нашия туризъм се осъществява по морето, а 80 на сто от тези 70% е делът на чуждестранните туристи. 

Ако не се отворят границите и не паднат ограниченията за карантина, не можем да говорим за туристически сезон, макар и в ограничен обем, категоричен е Маринов.

Браншът е в готовност. Всичко зависи на първо място от затихването на тази пандемия, а оттам нататък от бързото договаряне на представителите на властта, за да се облекчат пътуванията, каза Стоян Маринов.

istock
istock

Според него е важно лидерите на съседни страни да уеднаквят критериите и стандартите за безопасност, за да има за туристите еднакви условия. Засега всяка страна е разработила собствен пакет от мерки за безопасност и сигурност.

На море от 1 юли - възможно ли е

За юли и август няма отказани почивки или ако има, те са единични. Голяма част от резервациите за втората половина на юни също са запазени. Тези, които се отказват, не се анулират, а се прехвърлят за юли и август.

„Големите туроператори, които имат десетки хиляди записани туристи за България, са на стенд бай и чакат евентуално да паднат тези гранични забрани, да могат да се вдигнат самолетите и сезонът ще се случи, но това трябва да стане най-късно от 1 юли. Ако пропуснем и юли, отиде и август. Това означава за тези два месеца и части от септември България да загуби някъде около 2 милиарда евро. Можете да си представите – това са 4 милиарда лева – толкова, колкото държавата отдели, за да подпомага бизнеса за периода на извънредното положение“, коментира проф. Маринов.

Основният за нас съседен пазар е румънският, затова е много важно да се отворят границите с Румъния, посочи още Маринов. Турците предпочитат планинските ни курорти през зимата, гърците пък идват на еднодневни пътувания в южната част на България, допълни той. „Оттам нататък Украйна, Молдова, защото може да се осъществява автобусен транспорт от тези страни.“

istock
istock

Трябва да използваме предимството си, че се справяме много добре с пандемията и не бива да допускаме някои държави да ни изпреварят с рекламата в тази насока, смята Стоян Маринов. Той даде пример с Черна гора, която вече се рекламира пред туристите като дестинация, свободна от коронавирус.

Хотелът ще работи дори и при случай на COVID-19

В уеббинари в сайтовете на руските туроператори пък преобладават теми, свързани с Гърция и Турция. „В това отношение ние трябва да бъдем доста по-активни“, смята проф. Маринов.

Първите, които ще заработят, са малките обекти – семейните хотели, които по-лесно могат да изпълнят хигиенните предписания. При по-големите хотели липсва конкретика в указанията. Институциите и браншовиците трябва да конкретизират всички предписания и мерки, за да се възстановят здравният и конгресният туризъм. Откритите СПА комплекси например могат да заработят при спазване на изискванията за дистанция и хигиена, допълни проф. Стоян Маринов.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg