А предстоят и хиляди пътувания на ученици и студенти. За ваше улеснение и спокойна отпуска Европейският потребителски център България е проверил основните условия за спокойно тръгване и пристигане, посочват от Асоциация "Активни потребители". Ето няколко полезни съвета:
Подгответе се добре предварително!
Проверете дали името в билета за самолета съвпада с това в документа за самоличност. Особено, ако скоро сте сменила фамилията си заради брак. Проверете и как точно са изписани имената. Уверете се, че паспортът или личната карта са валидни за целия период на пътуването и поне няколко месеца след датата, на която трябва да се приберете в България. В много държави изискването за валидност е поне 6 месеца от датата на пътуване. Може да проверите повече на сайта на Министерство на външните работи. Прочетете внимателно условията на билета – дали може да бъде променян или анулиран, както и на каква цена. Много често тарифата не позволява промени и сумата не подлежи на възстановяване. Проверете дали в цената е включен ръчен и/или регистриран багаж и най-вече - какви са ограниченията за размери и тегло на куфара.
Оставете контакт за уведомяване. Независимо как сте купили билета - дали директно от сайта на авиокомпанията или през посредник, важно е авиокомпанията да има ваш верен телефон и имейл, за да получавате известие при промяна в полета. При пътуване до страни извън ЕС (например Турция, САЩ, Египет, Великобритания) проверете дали е необходима виза, предварителна електронна регистрация (ETA) или сертификат за ваксинация. Дори при транзит някои държави изискват специални документи или такси. Проверете условията предварително с авиокомпанията или консулската служба. В ЕС някои държави приемат електронни лични карти, но това не важи за всички полети и страни. Винаги носете оригиналния документ.
Багаж – какво да знаем, за да избегнем проблеми
Още веднъж проверете размера и теглото на ръчния багаж, които авиокомпанията разрешава да вземете с вас на борда или да чекирате. Нискотарифните превозвачи имат строги правила – дори няколко сантиметра повече могат да доведат до висока такса на изхода за качване.
Съвет: Още преди да минете проверката за сигурност, използвайте мерителната рамка на летището, за да се уверите, че куфарът ви отговаря на изискванията. Направете и снимки!

iStock
Съвет: Сложете на куфара етикет с име и телефон. Това ще улесни връщането му, ако бъде изгубен.
Внимавайте при свързващи полети
Минималното време за връзка (Minimum Connection Time) варира според летището – на големи международни хъбове като Франкфурт или Париж може да отнеме повече от час, за да преминете от един терминал в друг. Затова винаги си оставяйте повече време за следващия полет, особено ако трябва да минавате паспортен контрол или проверка за сигурност. За да сте по-спокойни, е препоръчително да купувате билетите в рамките на една резервация. Ако двата полета са на един билет (дори с различни авиокомпании в една алиансна мрежа), превозвачът носи отговорност да ви пренасочи при изпусната връзка и да се погрижи за вас. При отделни резервации вие носите риска и може да се наложи да купите нов билет, ако първият полет закъснее.
Проверете дали свързващите полети са от едно и също летище! В някои градове (например Лондон, Милано) има няколко летища, разположени на значително разстояние. Прехвърлянето между тях може да отнеме часове и да изисква допълнителен транспорт. Винаги следете таблата с изходи за качване (Gate). На някои летища изходите се променят в последния момент, а ходенето до тях може да отнеме време – бъдете готови да реагирате и дори да потичате. При билети от един превозвач или в рамките на един алианс, обикновено регистрираният багаж се прехвърля автоматично. При полети на различни авиокомпании може да се наложи да получите багажа си и да го регистрирате отново, което изисква повече време.
Онлайн регистрация
Използвайте възможността за онлайн чекиране, когато е налична. Това ще ви спести време и често – допълнителни такси на летището. Проверете дали е необходимо да разпечатате бордната карта – някои летища все още изискват хартиен вариант.
Идете навреме на летището
За вътрешни полети в рамките на ЕС: пристигнете поне 2 часа по-рано. Ако ще използвате полет извън ЕС: планирайте минимум 3 часа. По време на пикови периоди (юли–август, празници) – добавете още време, защото проверките могат да отнемат повече. Ако пътувате от големи летища (например Истанбул, Франкфурт, Париж, Лондон), също си оставете допълнителна резерва.

iStock
Регистрация (check-in) – ако не сте се регистрирали онлайн, отидете до гишето на авиокомпанията.
Предаване на багажа – дори при онлайн чекиране, може да има отделни гишета за drop-off. На някои летища пътниците сами трябва да се справят с чекирането на багажа.
Проверка за сигурност – преминава се през скенер, на много места все още изискват да извадите лаптопа и други устройства, както и плика с течности извън чантата си. Подгответе се с търпение, както и проверете къде точно сте ги оставили, за да не изнервяте себе си и другите на опашката допълнително с размотаване.
Как да избегнете скрити такси за ръчен багаж при полет
Граничен контрол – при полети извън Шенген е задължителен. Понякога се образуват дълги опашки, особено на големите летища.
След като преминете проверките, потърсете своя изход за качване (Gate). На големите летища изходите често са далеч един от друг и може да се наложи да използвате вътрешен транспорт (шатъл/влакче). Следете таблата – понякога изходът се променя в последния момент.
Какво да правите, ако закъснявате, а пред вас на опашката има много хора?
Незабавно уведомете служителите на летището. Някои компании имат „бърза лента“ (fast track) за закъсняващи пътници, но това не винаги е гарантирано. Ако закъснението е по ваша вина, може да се наложи да купите нов билет.
На борда – спазвайте правилата
Следвайте инструкциите на кабинния екипаж! Авиокомпанията може да откаже качване на борда на пътници, които застрашават безопасността (например под влияние на алкохол). Макар и рядко в ЕПЦ сме получавали жалби от пътници, които са били заплашени от сваляне от борда, дори след като са излетели във въздуха, заради повдигнат скандал със стюардесите.

istock
Ако куфарът ви е изгубен или повреден, попълнете протокол (PIR) на специалното гише за багажи още преди да напуснете летището. Ако куфарът ви е счупен, непременно направете снимки. След това изпратете писмена претенция до авиокомпанията. Това трябва да стане в срок от 7 дни при закъснял багаж, а ако не е дошъл до 21 дни - отново се обърнете към превозвача с искане за обезщетение за загубения куфар.
При закъснение на полета
Ако полетът ви закъснее с повече от 3 часа в точката на кацане - може да имате право на компенсация. След втория час на изчакване съгласно Регламент 261 имате право на храна, напитки, настаняване и транспорт до хотела и обратно до летището, ако трябва да изчакате твърде много закъснял полет.
Съвет: Винаги пазете бордни карти, багажни етикети и касови бележки за направени разходи.
За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook или Google News Showcase