През новия сезон пристанище Бургас няма да посреща круизни чуждестранни кораби, а такава ще бъде съдбата и на пристанище Варна, където последната резервация за месец октомври все още не е канселирана.  Крузиният сектор претърпя тотален срив през последните години. Местните разчитат само на малките вътрешни морски линии да привлекат туристи, разказва NovaNews.
 
След ковид кризата желанието на мнозина да пътуват се върна. А предложенията на туристи от няколко континента за пътеществие до черноморските пристанища не закъсняха. Войната в Украйна , обаче  тотално срина надеждите на туроператорите в сектора.
 
"В момента в който се пуснаха круизни маршрути за тази година бяха продадени буквално за дни. Всички круизни кораби, които бяха заявили посещение, а те бяха над 25. Кабините им се продадоха за дни", заяви Владимир Караджов - туроператор.
 
Към настоящия момент няма нито един круизен кораб да премине  Босфора в наша посока, прогнозират в бранша. "Няма да има такива тази година и няма от последните седем години, тъй като круизния бизнес е много чувствителен на тема сигурност и политически събития. След войната в Сирия цялото източно средиземноморие се изпразни от круизни кораби, тая война горе-долу прикючи и сега имаме нова такава ситуация в Черно море", обясни още той.
 
Съмнения за сигурността на туристите се засили и след новините за морски мини плаващи в Черно море и откритите такива в Румъния, както и в близост до Резово. Това от своя страна не само канселира маршрутите към Черно море, но и оскъпи застраховките.

"Един круизен кораб струва от порядъка на един милиард долара. Едва ли някоя компания собственик на такова съоръжение би рискувала да го вкара в морски води, които не са на 100% гарантирани. Освен това застрахователните компании които извършват застраховките на тези кораби ще им поискат такива застрахователни премии, каквито буквално биха ги отказали", посочи Караджов.
 
В бранша коментират още, че е важно не само кога ще завърши войната в Украйна за да започнат планувания на крузи, но и как ще зъавърши. Защото след анексирането на Крим през 2014 г., санкции спряха круизните кораби до пристанища в Ялта, Севастопол и Крим. А дестинации само до Бургас, Варна и Констанца не били достатъчни за големите луксозни лайнери. А иначе замразени са плановете и за морска линия от Бургас до турския Инеада, както и тези Балчик, Белослав, Албена и Камчия, каквито бяха планувани още през 2018-та година. И все пак остават плаванията до туристическите забележителности като например до единствения ни остров превърнат в туристическа забележителност. 
 

"В момента пътува корабчето "Бургос", новото корабче с което община Бургас се сдоби в края на миналото лято, тогава също беше използвано. Във всеки момент ще започне и "Анастасия". В момента поръчките ни са през укендите, но с набирането на скоростта на летния сезон да има курсове всеки ден", предположи Диана Саватева - зам.кмет община Бургас.
 
Двете корабчета за пасажери всъщност ще правят курсове и до рибарското селище Ченгене скеле, където за туристите се предлагат рибарски специалитети. Остават на линия и корабчетата под наем от слънчев бряг до Несебър и такива с извънредни линии от Несебър до Созопол за желаещите.

Плащаме поне 500 евро за летен круиз

"Целият август вече мога да кажа, че е продаден и откъм билети, и откъм места за настаняване. Защото това е най-силния ни фестивален месец не само в Бургас, но и по цялото ни крайбрежие", подчерта Саватева.
 
Плановете на остров Свети Иван в Созопол и полуостров Свети Кирик и Юлита да бъдат превърнати в нова туристическа забележителност остава на дневен ред и за настоящото министерство на културата, както при предходните две, но Свети Иван и мистичните неразкопани манастири остава недостъпен за този сезон.
 
"Аз имам специален присантимант към острова, защото преди много, много години преди 35 години аз съм бил за малко и ръководител на тези разкопки, в началото им. Този остров може много да даде. Този манастир, който излезе там, е много добре запазен също, има какво да се види, може да се превърне в атракция. Всичко зависи от цялостното му разкопаване от страна на археолозите и община Созопол която трябва да си свърши работата", отбеляза проф. Николай Овчаров.
 

istock
istock

А иначе луксозното пристанище Марина Диневи в Свети Влас и това лято ще предлага на туристите яхти под наем за малки семейни пътешествия. С изричните препоръки и под надзора на Морска администрация за повишено внимание в открито море.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg