В средата на 2022 г. генералната оценка на над половината (53,4 на сто) от участващите в допитване хотелиери е, че бизнес климатът се е подобрил спрямо същия период през миналата година. Около една трета от тях смятат, че той се е влошил, а 17 на сто са на мнение, че няма промяна. Въпреки тази като цяло положителна оценка, очакванията са, че до края на настоящата година условията за бизнес по-скоро няма да се подобрят (62 на сто). Това показват резултати от  традиционното национално допитване на Българската асоциация на професионалистите в мениджмънта на хотели (BAHE) до мениджъри и собственици на хотели, цитирани от БТА.
 
На въпроса "Как оценявате заетостта на Вашия хотел или хотелска група към средата на 2022 спрямо същия период на миналата година?", 31 на сто отговарят, че тя е по-висока, а една четвърт я определят като "значително по-висока", което означава, че половината от хотелите у нас се радват на по-добра заетост в сравнение с миналата година. За 24 на сто тя е на същото ниво, а при около една трета е намаляла в някаква степен.
 
В унисон с летния сезон по Черноморието и растящата инфлация една от най-коментираните в публичното пространство теми логично е за цените на хотелските услуги. Допитването на BAHE показва, че повишение на цени действително има, но то е далеч по-ниско от "шоковите" нива, с които се спекулира в някои медии, коментират от асоциацията. 43 на сто от хотелиерите са повишили цените на услугите с между 10 и 20 на сто, а при абсолютно същия процент от тях повишението е в рамките на 10 на сто спрямо цените от миналата година – под официалния индекс на годишната инфлация от 16,9 на сто за юни тази година.
 

Финансовите данни на хотелиерите сочат, че много малка част от тях могат да се похвалят с ръст на приходите, който да е по-висок от инфлацията. При една трета от тях ръстът е в рамките на 10 – 20 на сто, при една пета е под 10 на сто, а при 20 на сто от хотелиерите приходите са без промяна спрямо миналата година.
 
Като цяло очакванията как ще се развие заетостта до края на годината са по-скоро позитивни. 65 на сто от собствениците и управителите на места за настаняване очакват ръст спрямо миналата година, най-често в рамките на до 20 на сто. 15 на сто от хотелиерите не очакват промяна спрямо 2021 г., а около една пета от тях предвиждат спад в заетостта.
 
На традиционния въпрос, след колко време очакват бизнеса им да се върне на нивата от 2019 г., една трета от хотелиерите посочват период от три до пет години, а също една трета смятат, че това може да се случи до две години. В сравнение с допитването от миналата година почти двойно нараства делът на респондентите, които са мнение, че нивата от 2019 г. могат да бъдат достигнати в рамките на една година – 19 на сто. Ръст има и при хотелиерите, според които техния бизнес в момента се представя по-добре от 2019 г. – 13,8 на сто спрямо 10 на сто преди една година. 
 

istock
istock

И през 2022 г. списъкът с предизвикателствата пред бизнеса е дълъг, но докато през миналата година в челото на класацията бяха пандемията и свързаните с нея ограничителни мерки, днес тя се оглавява от невъзможността за дългосрочно планиране на приходите и разходите (29 на сто), растящата инфлация и ръста на цените на стоки и услуги (28 на сто), както и недостига на персонал (26 на сто), коментират от асоциацията. От организацията посочват, че специално недостигът на кадри в туризма у нас е проблем, който съществува от години, но пандемията, заедно с войната в Украйна и скокът на инфлацията през тази година са го задълбочили значително. Попитани за възможни решения на този проблем, половината от участниците в допитването са на мнение, че решението е заплатите на персонала да се повишат, така че да станат конкурентни на тези в други сектори. 20 на сто от респондентите виждат решение в привличането на студенти и ученици от горните класове, а по-малко от 10 на сто смятат, че това може да стане с внос на кадри от чужбина.

Хотелиери готвят по-високи цени по морето

Помолени да направят оценка на политическата обстановка в страната и нейното отражение върху бизнеса, 80 на сто от участниците в допитването споделят, че нестабилността в управлението и политиката пречат на бизнеса. Болшинството (60 на сто) от тях са по-скоро недоволни от мерките на досегашното правителство, насочени към туризма, но 19 на сто смятат, че "Продължаваме Промяната" има най-смислена политика към сектора. За сравнение, всяка от другите партии събира по-малко от 2 на сто от отговорите.
 
Все пак цели две трети от респондентите са категорични, че нито една от партиите няма адекватна програма за туризма – мнение, което би трябвало да осигури храна за размисъл на политиците предвид факта, че в сектора, заедно със съпътстващите дейности, работят между 250 и 300 000 души, коментират от асоциацията.
 

istock
istock

Като целеви групи туристи болшинството от хотелиерите у нас разчитат едновременно и на българи, и на чужденци (66 на сто), известна част от тях работи главно с чужденци (19 на сто), докато друга част (16 на сто) е насочена основно към българи. 
 
През първото полугодие на 2022 г. най-голям дял сред чуждестранните туристи заемат гостите от Румъния (67 на сто), следвани от тези от Великобритания (43 на сто), Германия (36 на сто), Полша (36 на сто), Чехия (19 на сто), Република Северна Македония (10 на сто) и други.
 
За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg