Нарушения ще плащат по около 30 лв. по-евтина застраховка Гражданска отговорност, на база средна цена от 300 лева на полицата. Това прогнозира по време на дискусията по въвеждането на системата в България, Владимир Савов, член на КФН.

Той цитира статистика за наложени от КАТ 1,305 млн. санкции през 2017 г. Според него първоначално около 12 на сто от колите ще са в категорията „малус“.

В най-тежката скала, предвиждаща с 400% по-скъпа полица, ще влязат малко над 11 хил. возила, За грубите нарушители обаче цената на задължителната застраховка може да стигне 1200 лева, изчисли Савов.

По думите му, общо регистрираните автомобили в страната са 3,143 млн., като по данни на КАТ за 2016 г., застрахователите събират 943,07 млн. лева на година. „При въвеждането на "бонус-малус" парите, общо събраните пари няма да се увеличат, а само справедливо ще се разпределят сред изрядните и недисциплинираните шофьори“, поясни той.

„В началото след въвеждането на системата бонус-малус средните цени на полиците по задължителната застраховка Гражданска отговорност би трябвало да се запазят същите“, прогнозира от своя страна Никос Кифалинос, представител на консултанта „Ърнест и Янг“, които са разработили вариант на системата за България.

Той уточни, че предвиждането е при условие да се запази балансът между делът на дисциплинираните водачи и недисциплинираните. По време на презентацията си на системата Кифалинос определи делът на съвестните водачи у нас на 78%, а на недисциплинираните - на 18%.

По думите му изчислението е направено на данни за миналата и по-миналата година, предоставени от КАТ. Те са включили информация за 4 категории нарушения и произшествия - с жертви, без жертви, но с постарали, само с материални щети.

„Санкционната част от бъдещата система за Гражданска отговорност бонус-малус да се въвежда на етапи“, предложи председателят на Асоциацията на пострадалите при катастрофи Владимир Тодоров.

Първоначално в нея трябва да се въведе информация за виновното причиняване на катастрофи, по-нататък да се продължи с електронните фишове за глоби и другите показатели за шофьора, влияещи на цената на застраховката“, смята Тодоров. По думите му, у нас тепърва трябва да се правят профили на всеки водач.

По време на обсъжданията Йордан Арабаджиев, от Съюза на превозвачите, поиска малусът да не върви заедно с автомобила. „Ако малусът е върху превозното средство, то тогава ще се наруши и пазарът и ще се ощетяват купувачите“, смята браншовикът.

Според него в проекта за наредба за въвеждане на системата не са включени товарните автомобили и автобуси под 10 т. От друга страна, по думите му, не може за едно и също нарушение на пътя да има 2 санкции.

„Едната е по Закона по пътищата за нарушението, а другата - по-скъпата гражданска? При виновно причиняване на произшествие - да“, добави Арабаджиев.

Владимир Савов от комисията пък припомни, че системата бонус-малус ще заработи в цялата си пълнота най-рано 2-3 години след като бъде пусната.

Във връзка с много предложения, председателят на КФН Карина Караиванова каза, че има идея в полицата за задължителната застраховка да се впишат всички лица, които управляват автомобила.

„Това е алтернативата, по която мислим“, уточни тя и подчерта необходимостта от промени в Застрахователния кодекс и Закона за движение по пътищата.

„Системата не може да стартира преди да е изчистена концепцията и от това ще зависи дали системата бонус-малус ще заработи през февруари-март“, смята председателят на КФН. По думите й, освен това не е готова връзката между КАТ и Гаранционния фонд по "Гражданска отговорност".

Част от участниците в дискусията поискаха да се увеличи долната граница на превишението на скоростта, която се санкционира от 10 км в час на 20 км/ч. Според шефа на пътна полиция Росен Рапчев, 10 км/час превишаване на скоростта е ниско и е трудно контролируемо.

„Реално може леко да се завиши в малус на водачите до 20 км/ч. За обществения транспорт и при превозите на опасни товари ще остане над 11 км/ч да има малус“, смята той.