Комисията за защита на потребителите (КЗП) установи нови проблемни клаузи при автомобилните застрахователи.

Чрез тях се правят опити за неправомерно изискване клиентите да представят "тестета" от документи, с които разполага и самият застраховател. Това каза вчера пред БНР председателят на КЗП Димитър Маргаритов.

Становището му идва дни след предишно предупреждение към компаниите, които извършват автомобилно застраховане.

Става дума за масовата практика застрахователите да отказват плащане при кражба на автомобил, ако талонът за него е бил вътре.

Целта на подобни клаузи е търговецът да се освободи от отговорност, ако потребителят не представи исканите документи, изтъкна Маргаритов. Освен това поставените от тях условия излишно затрудняват потребителите.

"В Кодекса за застраховането е посочено, че не е необходимо представянето на налични при застрахователя документи", уточни шефът на КЗП.

Изключително спорни са и други клаузи в общите условия на застрахователи. В част от тях е записано, че при настъпване на събитие компанията трябва да бъде уведомена "незабавно", без обаче да е ясно точно какво означава това.

"В кодекса изрично се казва, че срокът за уведомяване при настъпване на застрахователно събитие не може да е по-кратък от три работни дни от узнаването за него", поясни Маргаритов.

Засега глоби за застрахователите няма да има и те ще се разминат само с препоръка. Ако в определен от КЗП срок обаче се установи, че те продължават да заблуждават потребителите, ще се стигне и до санкции.

"Нашите усилия са съсредоточени върху това да изчистим общите условия от неравноправни клаузи, за да може потребителят да е спокоен, че няма да бъде натоварван излишно със задължения, които не би трябвало да му бъдат вменени и че ще може да бъде удовлетворена неговата претенция без излишни пречки", обобщи Маргаритов.

Жилища

Председателят на КЗП коментира и други нарушения, но този път в договори за посредничество при покупка на недвижими имоти, при които се заплащало без потребителят реално да е получил нещо конкретно.

Той даде за пример клауза, която гласи, че ако потребител закупи имот в същата сграда, в която е ходил на оглед и е гледал други имоти, той дължи хонорар на брокера, с когото е бил на посещение. Когато се предоставя такава услуга, заплащане трябва да има само когато нещо реално е свършено, подчерта Маргаритов.