Двойно ще скочи данъкът на автомобили на 20 години с малък двигател, докато на новите и мощни автомобили ще се намали с една трета.

Изчисленията са на асоциация "Активни потребители", докато в момента общините все още не са изкарали сметките си.

Данъците се повишават като процентна стойност около 15% при старите автомобили. Намаление на данъка се отчита при ползването на нови и мощни автомобили.

От асоциацията правят предложение в новия Закон за местните данъци и такси с 50% да намалее данъкът на коли, които фабрично са категоризирани като бензин или дизел, а фактически са на метан или пропан-бутан, което в градска среда намалява отрицателния ефект върху въздуха и гражданите.

Същото предложение имаха и депутатите от „Обединени патриоти“ между първо и второ четене на промените в Закона за местните данъци и такси, но то в крайна сметка не беше подкрепено в бюджетната комисия.

Като неефективен аргумент за високата цена Емил Николов посочи и електромобилите, тъй като само след 7-8 години те се изплащат, но на този етап няма достатъчно изградени колонки за зареждане.

Според Николов има три пропуснати фактора в подготовката на закона. Това са газовите автомобили, които замърсяват най-малко, а ще плащат наравно с дизеловите превозни средства oтстъплението, свързано с катализаторите. В този случай автомобилите разполагат с необходимите европейски сертификати, но се движат без катализатор.

Николов постави акцент и върху мощността на хибридните автомобили - два двигателя, електрически и двигател с вътрешно горене. Реално замърсяването е само от един от тях, но ще се облага и електрическият двигател, който не създава емисии. Освен субсидии е възможно да бъдат въведени привилегии като каране в бусленти и улеснение при паркиране.

Емил Николов заяви и че за подобряване на качеството на въздуха в страната и големите градове са необходими мерки за извеждане на трафика от най-проблемните зони. Чрез изграждането на инфраструктура може да бъде решен този проблем, но могат да се направят и малки стъпки в краткосрочен план.

"Липсата на тангента моментално връща трафика в града и в неговия център", подчерта Николов. По думите му тангентата трябва да има пет или шест възела, а в момента са само два.