Потребителите, жертва на източване, не търпят никакви загуби, ако са спазили всички условия за правилно използване на картата.
По празниците опитите за източване на карти се увеличиха, а криминалисти и банкери не спряха да повтарят, че в тези случаи до 300 лв. от откраднатото е за сметка на пострадалия, а останалото се поема от банката. Това тълкуване обаче противоречи на Закона за платежните услуги, който е в сила от 1 ноември 2009 г. и е съобразен с евродирективите, сигнализираха експерти.
Според чл. 57 при неразрешено от клиента плащане банката не само трябва да възстанови цялата сума, но това трябва да стане не по-късно от 21 дни след като е била уведомена. Условието е потребителят да е спазвал изрядно правилата за употреба на картата - да е закривал ПИН кода с ръка; да не го е записвал на бележка, която държи при картата; да не е давал пластиката на приятели или роднини.
Освен това, ако установи, че сметката му е източена или че картата му е открадната или изгубена, човек трябва незабавно да съобщи на банката. Ако е спазил всичко това, клиентът не губи нито стотинка от откраднатото, става ясно от закона. Това важи и за случаите, когато източването е станало чрез фалшива карта, за която пострадалият няма ни най-малка представа.
Потребителят обаче поема за своя сметка загуба до 300 лв., ако банката докаже, че той не е опазил в тайна ПИН кода си и някой е употребил картата му без негово знание и съгласие. А ако човек "умишлено или поради груба небрежност" не спази някои от правилата за употреба на картата или ако се опитва да измами банката, губи цялата изтеглена сума.
Някои банки у нас не са въвели коректно разпоредбите на закона в общите си условия и се опитват да убеждават клиента, че загубата до 300 лв. е за негова сметка. Дори настояват, че нищо няма да му върнат, въпреки че е бил изряден при употребата на картата.
Контролът е ангажимент на Комисията за защита на потребителите и на БНБ, но в продължение на година и двете институции го неглижират.