Българите все още предпочитат да изтеглят парите си от банкомата пред магазина, а вътре на касите да плащат в брой. Това сочи проучване за използването на дебитните карти от потребителите у нас, съобщи Красимира Райчева, мениджър на Visa Европа за България. 

Използването на пластиките изключително много се влияе от навиците на притежателите им, които са свикнали да стискат левчетата в ръка. 

Точно върху промяната на тези навици работят банките у нас, целта е картите да се ползват вътре в магазина, а не пред него. Въпреки това средната стойност на транзакцията с карта е намаляла с 2,7 на сто, което показва, че все по-често с пластиката се плаща за ежедневни покупки, а не само придобиването на техника, мебели или други по-скъпи стоки. 

През миналата година са похарчени почти €5 млрд. с Visa карти, издадени от българските банки, като ръстът е с 27 на сто. Само за една петилетка са утроени средствата, разплатени през тези карти, похвалиха се от компанията. 

През 2013 г. транзакциите с Visa карти имат 18% растеж, като през POS терминали са минали плащания за 30 млн. лева. Разплащанията с дебитни карти имат 32% ръст. 

Увеличение има и при използването на кредитните карти, което според експертите от Visa е показател, че потребителите у нас успяват да управляват по-добре своите средства. Значителен растеж има също така при средствата, преминали през бизнес карти, които се държат предимно от малките и средните предприятия. 

Друг продукт, който навлезе преди няколко години на нашия пазар и тепърва му предстои значителен растеж, са предплатените карти, при които има 77% увеличение на харчовете Общият брой дебитни карти Visa в страната е три милиона, което е растеж от 5,3 на сто. А броят на транзакциите е 22 милиона, което е 34% растеж. 

Средният брой плащания на карта се е увеличил с 27 на сто. Българите не изостават от европейската тенденция за все по-активно пазаруване в нета, като през миналата година сме си накупили през глобалната мрежа стоки за 167 млн. евро. Само за година в този сегмент има ръст с една пета. 

От всеки 30 лева похарчени у нас през пластики един се пада на карти на тази компания. Налагането на безконтактните карти и навлизането им и сред малките търговци е цел, която ще гонят през тази година от най-големия оператор за разплащания в Европа.