Кандидатстващите за кредит фирми започнаха да искат по-дълги срокове за изплащането им и все по-често се интересуват колко години е максимумът на изплащането. Това сочи анализ на тенденциите при бизнес ипотечното кредитиране през 2011 г. на небанката „Кредитекс&ХипоКредит”.
Предприемачите много повече прецизират исканията и условията, при които да кандидатстват и възползването от финансова услуга става все по-обмислено решение. Ако преди искаха максимален размер кредит и считаха, че имотите, които предлагат като обезпечение, са „безценни" и разглеждаха само оптимистичния сценарий за развитие на бизнеса си, то сега са много по-реалистични в исканията си и подреждат внимателно приоритети си.
Най-често сега се кандидатства само за един кредит за 15-20 години. В дългосрочен план това ще доведе до по-здравословна бизнес среда, смятат от „Кредитекс&ХипоКредит”.
Дългосрочните кредити осигуряват на фирмите по-ниски месечни погасителни вноски и „освобождават" повече средства за оборотен капитал. За по-голяма част от предприемачите спокойствието от по-ниските месечни вноски все още е на преден план пред по-бързото изплащане на заема.
Друга особеност през 2011 г. е, че исканията за рефинансиране на заеми с цел окрупняването на няколко краткосрочни в един дългосрочен намаляха и започна, макар и слабо, да се появява търсене на заеми с цел развитие (а не само оцеляване).
Повечето фирми, които кандидатстват за кредит, са си направили равносметка, и ако преди кризата са развивали повече от една линия на бизнес, сега насочват усилията си само към най-успешната дейност.
Съветът на небанката към фирмите е, ако бизнесът им се развива добре в условията на криза и виждат възможности за развитие, да теглят кредит, за да изпреварят конкурентите си, като инвестират в разширяване и оптимизация на материалната база договаряне на по-добри условия и цени с контрагентите си.