Мрежата от Европейски потребителски центрове (ECC-Net),която включва 29представителства в Европа, публикува доклада "Електронно пазаруване зад граница "Таен клиент" - състояние на европейския пазар". Това съобщиха за БТА от Европейския потребителски център-България.
Докладът показва, че условията за онлайн пазаруване зад граница през 2011 година са се подобрили в сравнение с 2003 г.
В 94 на сто от случаите поръчаните продукти от чужбина са доставени, което е забележително подобрение в сравнение с 66 на сто през 2003 година, се отчита в доклада. В 86 процента всички покупки са доставени в рамките на 14 дни. При 86 на сто от покупките физическият адрес на търговеца се е оказал лесен за намиране, докато в 11 на сто тайният клиент е трябвало да го търси. В 3 процента физическият адрес на търговеца изобщо не е бил посочен. При 49 процента от покупките регистрационният номер на фирмата е бил лесен за намиране, а при 8 процента се е наложило да бъде търсен. В 43 на сто от случаите обаче регистрационен номер напълно е отсъствал.
Докладът показва и области, в които има нужда от подобрение. Една от основните пречки пред онлайн търговията зад граница в ЕС е липсата на търговци, които искат да продават на потребителите в други държави. Това особено важи за българските търговци, се отчита в доклада. Единици сред тях предлагат продажба и доставка на стоки в чужбина. Българските интернет-магазини рядко имат версии на други езици и в повечето случаи не приемат плащане с кредитни карти, сочи доклада.
Въпреки че европейските директиви ясно посочват каква информация търговецът е длъжен да предоставя на потребителите, това изискване не се изпълнява от всички сайтове. Например при 18 на сто от покупките, направени по проекта, тайният клиент не
е бил информиран за законното си право да се откаже от договора.
В 63 на сто от случаите на сайтовете е липсвала информация за правната гаранция. В 12 на сто от случаите тайният клиент не е успял да намери имейл адрес на търговеца.
Според Директивата за продажби от разстояние потребителите в ЕС, които пазаруват онлайн, имат право да се откажат от стоката и да я върнат на търговеца, без да посочват
причина, като получат парите си обратно. Това трябва да се случи в т.нар. "период за размисъл", който в различните държави от ЕС варира от 7 до 14 дни след доставката.
В "периода за размисъл" от 7 работни дни влизат България, Австрия, Белгия, Франция, Ирландия, Литва, Люксембург, Холандия, Словакия, Испания, Великобритания. По 10 работни дни за размисъл предлагат в Гърция, Италия, Полша, Румъния, а по 14 - в Кипър, Чехия, Дания, Естония, Финландия, Германия.
При пазаруването по проекта тайните клиенти са поръчвали стоки от онлайн магазини в други държави на ЕС, Норвегия и Исландия. След това са изчаквали да им бъдат доставени и са ги връщали обратно на търговците, за да тестват дали се спазва правото на отказ на потребителя и дали търговците връщат парите.
Резултатите показват, че парите са били върнати на тайните клиенти в 90 на сто от случаите, което е друг голям напредък в сравнение с 2003 г. (68,5 процента). Същевременно не е за подценяване фактът, че в над 50 на сто от случаите търговците не са възстановили на потребителите разходите за доставка.