176 търговски дружества са изпратили писмо до премиера Бойко Борисов, за да изразят недоволството си от изработения от Министерството на околната среда и водите Проект на Закон за управление на отпадъците.

Според тях законопроектът заплашва да нанесе непоправими щети не само в един икономически сектор, но и да подложи на съмнение действителната воля на българското правителство за адекватна икономическа политика.

Освен това мерките в него противоречат на Конституцията, на хартата за правата на човека и нарушават свободата на пазара.

Според тях премахването на режима по лицензиране на търговската дейност с отпадъци от черни и цветни метали, и заменянето му с разрешителен режим, без съмнение ще засегне правата на действащите понастоящем търговски субекти и на практика представлява обратно действие на правни норми по отношение на тях. От друга страна, тази промяна в регулирането на дейностите в приложното поле на закона неизбежно ще засили влиянието и тежестта на администрацията, което е в противоречие с основната тенденция на съвременната регламентация на стопанската дейност.

Изискването дейностите с обработката на метален скрап да се извършват само на площадки, разположени на територии, определени с общи устройствени планове за производствени и складови дейности е в противоречие с разпоредбите на закона за териториалното устройство, според който местоположението на площадките за изграждане на съоръжения и инсталации за третиране на отпадъци се определя не само с общите, но и с подробните устройствени планове.

Това изискване на проектозакона би имало пряк противоконкурентен ефект, тъй като ограничава географски пазара на търговията с отпадъци от черни и цветни метали. В тази връзка разпоредбата нарушава нормите на Закона за защита на конкуренцията.

Задължаването на гражданите да предават безвъзмездно притежаваните от тях отпадъци от черни и цветни метали е противоконституционно и е в пряко противоречие с основни принципи и норми на правото на ЕС и на международните актове за защита правата на човека, включително Европейската конвенция за защита правата на човека и основните свободи.

Задължаването на гражданите да предават отпадъците си от черни и цветни метали само на общински площадки би означавало монополизиране и национализиране на търговията с отпадъци от черни и цветни метали, ликвидиране на пазара и свободната конкуренция в този стопански отрасъл и увреждане на правата и интересите на частните икономически оператори и на потребителите.

Монополизирането и национализирането на дейността по събиране на отпадъците в полза на общините би засегнало пряко и пазарите на свързаните с тази дейност услуги по транспортиране и третиране на отпадъците, като ще създаде условия за контрол и антиконкурентно въздействие от страна на общините върху тези пазари.

Нещо повече, след присъединяването на България към ЕС, българският пазар е част от единния европейски пазар и ликвидирането на конкуренцията на българския пазар засяга интересите не само на българските, но и на европейските икономически оператори и съставлява нарушение на разпоредбите на Европейското право, гарантиращи свободното движение на услуги и капитал, както и свободната конкуренция на Вътрешния пазар, и е основание за ангажиране на отговорността на държавата за нарушаване на правото на ЕС.

С проектозакона се въвежда изискване за предоставяне на банкова гаранция в размер на 100 000 лв. за фирма и допълнително по 50 000 лв. за площадка за издаване на разрешение за извършване на дейности по третиране на отпадъци от черни и цветни метали (чл. 69, ал. 2 вр. чл. 68 и 67 от ЗУО).

Подобно изискване има дискриминационен и антиконкурентен характер, тъй като създава имуществена бариера за достъп до пазара на услугите по третиране на отпадъци от черни и цветни метали. С въвеждането на тази регулация се създават предпоставки за възпрепятстване на свободната стопанска инициатива и ограничаване на конкуренцията на пазара. Ограничението е от категорията ограничения, които могат да доведат до намаляване на броя на участниците на пазара и на стимулите за конкуренция.

Горепосочените разпоредби на проекта на ЗУО са противоконституционни, тъй като нарушават принципа на свободната стопанска инициатива.

Изискването разплащанията да се извършват само по безкасов път, независимо от тяхната стойност, е в противоречие с разпоредбите на Закона за ограничаване на плащанията в брой, който предвижда плащането да се извършва по безкасов път само, когато е на стойност равна или надвишаваща 15 000 лв. (чл. 3 от ЗОПБ).

Задължението за извършване на разплащания на суми под 15 000 лв. по безкасов път би създало необосновано затруднение за стопанската дейност и съставлява противоправно ограничаване на свободата на стопанските субекти сами да определят формата и начина на разплащанията по сделките си.

Компаниите заплашват да сезират Европейската комисия поради изложените по-горе нарушения на Хартата на основните права на Европейския съюз и Европейския съд по правата на човека поради засягането със закон на конкретни права на български граждани.