Състоянието на българския автомобилен парк през последните двадесет години е лошо и няма изгледи да се подобри.

Мартин Донков, гл. редактор на сп. АТТ (Автотранспортна техника) специално за DarikFinance.bg за автомобилния пазар за изминаващата година в България

Към 2008 година регистрираните автомобили в България са 2 984 220, от които 1 272 692 са с възраст между 16-20 години, 528 617 са над 20 години, 662 684 автомобила са между 11-15 години, 234 763 са между 6-10 години и едва 195 535 моторни превозни средства са под 5 години. Тези цифри би трябвало да изясняват до голяма степен и причините за високата смъртност по пътищата.

Друг обезпокоителен фактор е приблизителният дял на новите спрямо употребяваните автомобили, който за последните 20 години е едва 16 процента, което означава, че и в бъдеще средната възраст на автопарка ще остане доста висока.

Кризата

Световната финансова криза особено тежко засегна пазара на нови автомобили.

Спадът в продажбите за периода 01.01.2009 - 30.10.2009 г. общо реализирани 22 943 машини спрямо 49 531 продадени автомобила за същия период на 2008 г. е 64 на сто, а при комерсиалните транспортни средства /автобуси, товарни и лекотоварни автомобили/ към септември достига 82%.

При употребяваните автомобили също се забелязва спад, макар и не толкова сериозен. Прогнозите са до края на 2009 г. да се реализират около 200 000 употребявани моторни превозни средства спрямо 339 416 броя за 2008 г.

Продажби

Лидер по продажби до октомври тази година е Toyota с 2 449 реализирани автомобила и пазарен дял от 11.10 на сто. На второ място са вносителите на VW с 2 053 реализирани бр. и дял от пазара 9.31%. Трети се подреждат Opel и Peugeot с равен брой прадажби - 1 970 и съответно по 8.9 на сто дял. Четвърти са Ford с 1 739 автомобила и 7.9% от продажбите, след тях се нарежда Citroen с 1628 реализирани машини или 7.4% пазарен дял, шести са Dacia с 1 434 автомобила и 6.50 на сто пазарен дял.

Продажбите на употребявани автомобили за първите шест месеца на 2009 г. са 103 764 бр. За съжаление не разполагаме с данни за възрастта и марките на въпросните моторни превозни средства. 

Тенденции  

За излизане от кризата в автомобилния бранш е много рано да се говори. Факторите, които ще влияят на него като финансиране, икономическа стабилност на клиентите и адекватно законодателство, все още не са се стабилизирали.

На този етап може да се предположи, че влизащите в сила от 1 януари нормативни промени, а именно отпадането на ДДС кредита за автомобилите с 6+1 места и премахването на акциза за автомобили с мощност над 163 конски сили, ще са основните фактори, които ще повлияят на продажбите на нови транспортни средства.

Пазарът на употребявани автомобили все още е в шок вследствие на големия брой налични автомобили на склад (предимно внос от Италия), но може да се очаква повишаване на цените, поради различните форми на стимулиране на пазара в Европа, където държавата дава до 3 000 евро за замяна на старо моторно превозно средство с ново такова.