БДЖ може пак да пусне спрените от 12 февруари 38 влака, а до спиране на нарочените други над 100 влака изобщо да не се стигне. Това стана ясно вчера от решението на парламентарната комисия по транспорт.

След 3-часови дебати депутатите единодушно решиха да подкрепят синдикатите и транспортния министър Ивайло Московски в искането им до финансовия министър орязаната субсидия за железопътния превозвач да се възстанови поне временно, пише "Сега".

От думите на Московски стана ясно, че за да се платят част от кредитите на БДЖ, България трябва да получи нотификация от Брюксел. Точно заради исканията на кредиторите за плащане на задълженията парите за оперативна дейност на железниците бяха намалени с 40 млн. лв. в бюджета за тази година.

А финансирането на дълговете на търговско предприятие като БДЖ се приема за неправомерна държавна помощ, като одобрение от Брюксел може да дойде след около половин година. В същото време тези пари, вече разписани в бюджета, ще стоят замразени. Затова депутати, синдикати и експерти се обединиха около идеята да отложат намаляването на субсидията.

С друго свое решение комисията предложи да не се спират други влакове за срок от 4 месеца. През това време Министерството на транспорта трябва да предложи дългосрочна стратегия за сектора. Третата точка в решението на комисията е да се възстановят спрените влакове при първа възможност там, където технически това е осъществимо.

"Трябва да търсим съгласие за нов инвестиционен заем за БДЖ. Нужен е хоризонт за идните 5-7 години, както и 500 млн. до 1 млрд. лева", каза по време на дискусията лидерът на КНСБ Пламен Димитров.