Ще се пресече ли практиката на копърките – такситата, които возят на нереално високи цени и чрез имитация на името и логото на друга компания заблуждават клиентите си? Тези таксита най-често дебнат около гарите, летището и моловете в столицата. Намеренията на Министерството на транспорта са чрез промени в Закона за автомобилните превози да бъдат въведени пределни цени на таксиметровите услуги и така явлението “5-6 лв./км” да изчезне. Очаква се промените да бъдат приети от Народното събрание до края на годината и да влязат в сила от началото на 2011-а. Какъв е обсъжданият размер на пределната цена в София към момента и какви са очакванията на бранша? 

Потенциалните жертви на скъпите таксита или така наречените “копърки” дебнат навсякъде в столицата. Най-често те причакват клиентите си на централна жп гара, на летището, около моловете. Там в капана им попадат чужденци, които не четат обявените със дребен шрифт баснословни цени или хора от други населени места, които не са ориентирани в тънкостите на софийския таксиметров бизнес. Възрастна жена, която не е от София например, но е отишла в столицата на лекар и има само 10 лева да стигне до болницата и после да се върне до автогарата. “Той ми каза, че иска 10 лв. до “Пирогов”, нямам толкова пари, идвам от Долна Баня“, казва възрастната жена. 

Такива бедни и неориентирани хора са най-честите клиенти на скъпите таксита. Тази практика ще се опита да пресече транспортното министерство чрез въвеждане на пределни цени на таксиметровите услуги. От Нова година вече трябва да действа новият закон за автомобилните превози, според който общинските съвети по места ще определят таван на цените. Пред Дарик транспортният министър Александър Цветков коментира, че новата тарифна структура ще върне доверието на потребителите. “Всички са убедени, че таванът ще върне доверието в таксиметровата услуга. Сега хората не смеят да се качат, защото се страхуват да не бъдат излъгани. Обикновено ги лъжат или със спекулативно високите цени, поставени със ситни букви на стъклото на автомобила или чрез измамни устройства, които монтират в апаратите си, което е чиста проба измама. Самите таксиметрови компании са убедени, че това ще върне доверието на хората. Тавани на цените със сигурност ще повишат интереса към таксиметровите услуги”, каза министърът.

Точно обратното мисли шефът на най-голямата столична таксиметрова компания Людмил Лазаров. Според него с въвеждането на пределни цени “копърките” няма да спрат да мамят клиентите. “Това няма да спре мошениците, които возят със стикерите на други фирми от централна автогара. Те по никакъв начин няма да бъдат извадени от пазара. Защото те и 30 ст./км. да въведат пределна цена, те ще го направят, но вие качите ли се, повярвайте ми, че пак ще ви вземат 20 лв. С помпи и какви ли не измами. Така че за съжаление това благородно начинание, което е започнато, едва ли ще може да бъде осъществено докрай. Тоест с тези, заради които се прави това, обществото пак ще си има проблеми”, каза той.

Според Лазаров таванът на цените в София трябва да е в границите от 1 лев до 1-1.50 лв.

Около лев е що-годе разумната и резонна цена на таксиметровата услуга, каза Лазаров. На въпрос дали ако се приеме пределна цена от лев на километър, компанията ще вдигне цените до тавана или ще остане на сегашната цена от 60 ст./ км., Лазаров отговори: “Не, услугата няма да поскъпне. И 10 лв./км да направят пределната цена, и 1 лв./км да я направят, на този етап няма как да поскъпне”.

Появилите се опасения за рязко поскъпване на таксиметровите услуги и възможно картелиране при таксиметровите превози на пределната цена, Лазаров коментира: “Какво ни е пречело да се картелираме, когато няма таван. Доста е свито потреблението и не виждам как на този етап това може да стане. Потреблението на услугата е намаляло може би с 50 процента за последните две години.”

Според готвените промени всяка община ще определя ценовия таван, на който ще возят такситата на нейната територия.  Въпреки че остават броени дни преди новият закон да влезе в сила, Столичният общински съвет още не е готов с окончателно предложение. “Интересно е да чуя по какъв начин се формира цената. Тя е твърде различна от гледна точка на това, че масовата услуга се движи със сигурност под лев на километър, включително и с първоначалната такса, пък хората, които предизвикаха това развитие на събитията от последните няколко години, сигурно имат някакви други аргументи, които също е уместно да чуем”, каза заместник-кметът  по транспорта на София Любомир Христов пред Дарик. На въпрос дали пределна цена около лев за километър му се струва разумна, Христов отговори: “Вероятно, не бих искал да се ангажирам с конкретна цена.”

В Бургас например, където таксиметровите услуги открай време са по-скъпи от тези в София, също се обмисля таванът на цените да бъде 1 лев, обясни за Дарик председателят на комисията по транспорт в Бургаския общински съвет Георги Киров. Той каза, че в момента средната цена на тези превози в Бургас е над 90 стотинки за километър. Запитан дали около лев за километър е допустима цена, Костов коментира: “Може би това е, но не повече.”

Според таксиметровите шофьори в София  пределна цена е под 1 лев няма да е реална и ще ги принуди да работят на загуба.

Сигурно е,  че с приемането на законовите промени от пазара на таксиметровите превози  ще изчезнат онези копърки, които обявяват на предното си стъкло цена от 6 лева на километър пробег. Не е сигурно обаче дали масовата услуга няма да поскъпне заради ценовия таван. Не е ясно и как ще се пресече практиката на някои щофьори чрез допълнителни устройства да надуват сметките ни. Така в крайна сметка може да се окаже, че дори таванът на цените няма да ни спаси от баснословни сметки за такси.