Австралийската авиокомпания Qantas обяви сделка за изграждане на втория в света завод за производство на самолетно биогориво, съобщава Guardian.

В същото време базираната в САЩ компания за горива Solena е в преговори и с EasyJet, Ryanair и Aer Lingus за изграждане на друг завод в Дъблин, макар че този проект е по-слабо развит.

Авиокомпаниите се опитват да намалят зависимостта си от изкопаеми горива, преди влизането с сила на квотите за емисии на парникови газове в Европейската схема за търговия през януари 2012 г. и въвеждането на друго ново екологично законодателство. В рамките на схемата, всяка авиокомпания летяща в или извън ЕС трябва да намали емисиите на газове или да плаща неустойки.

Съвместното предприятие на Solena с Qantas може да бъде обявено в рамките на следващите две седмици и следва съвместно дружество на австралийците с British Airways, създадено през февруари миналата година, за изграждането на първия в света завод за растителни самолетни горива в Лонодн.

След като влезе в експлоатация през 2014 г. заводът в Лондон ще произвежда годишно до 70 милиона литра зелено самолетно гориво, от растителна маса и 500 000 тона използвано гориво. Количеството ще е достатъчно да задоволи 2% от нуждите на British Airways. Смята се, че заводът на Qantas в Австралия, ще бъде подобен по размери.

Solena използва технология на базата на процеса на Фишер-Тропс, с който произвежда синтетични течни горива използвайки заместители на нефта. Германия е вкарала в употреба подобна техногия по време на Втората световна война, за да си осигури гориво за танкове и самолети, тъй като не е имала достъп до петролни доставки.


Авиокомпаниите използват синтетични горива, направени от въглища в продължение на години, но това води до по-високи въглеродни емисии.

 

Използването на биомаса не води до допълнителни емисии и е въведено за първи път от Solena. От частна компания считат, че самолетите могат да се движат с техните синтетични горива, без да се налага добавяне на керосин. Но във Великобритания и САЩ, регулаторите позволяват максимум 50% смес, от синтетично и керосиново гориво.