Продажбите на био храни във Великобритания са скочили с 8.4% след избухването на скандала с наличие на конско месо, открито в продукти, етикетирани като съдържащи телешко. Статистиката е публикувана от Financial Times и засяга периода от четири седмици след оповестяване на новината в медиите и четири седмици преди измамата да бъде сведена до знанието на потребителите. Това показва, че скандалът директно е повлиял на потребителския избор.

 

Продажбите на замразени бургери в супермаркетите са спаднали с 43%, а продажбите на замразени меса са се свили с 13%. По данни на организацията Which?, която следи потребителското поведение във Великобритания, пазарът на месо, който реализира 2 млрд. паунда оборот, е изправен пред годишен спад на оборотите от 5% заради скандала с конското месо.

 

Междувременно био производителите отчитат значително подобрение на бизнеса. Компанията Riverford, която доставя органично месо за щандовете с био храни в магазините във Великобритания, отчита 40% ръст на продажбите на годишна база през февруари.

 

Малките квартални месарници също свидетелстват за подобрение заради недоверието, което потребителите демонстрират към продаваните в големите вериги конвенционални хранителни стоки, съдържащи месо. Financial Times дава за пример фамилна компания S&A Rossiter Traditional Family Butcher, която отглежда животни и предлага месото им в малък магазин. Техният оборот е скочил с 20% от средата на януари, когато избухна скандала с конското месо, към средата на февруари.

 

Според Which? потребителите избягват продукти, в които се съдържа преработено месо и дори превключват към вегетариански заместители на месото.

 

Във Великобритания през супермаркетите се реализират 70% от био храните, предлагани на пазара. За сектора на органичното земеделие отчетеният ръст от 8.4% е значителен, като въпросът е колко дълго тенденцията ще се запази.