За сериозен проблем, който значително ще натовари фирмите в София, особено след презонирането на кварталите, алармира читател на DarikFinance.bg.

Според сигнала, предстои драстично вдигане в пъти на данък сгради и такса смет за фирмите, които са собственици на имотите, в които се помещават офисите им. Това е така, защото занапред дължимият данък ще се пресмята по различен начин, а когато бъде реализирана и идеята за презониране на София, проблемът ще се превърне в още по-голям за онези фирми, които ще попаднат в по-елитните зони на столицата.

Ето какво пише в сигнала до редакцията:

"Честито ново ограбване на белия бизнес!

Алармирам ви за проблем, който касае хиляди фирми, които имат имоти и са ги декларирали, както беше изискването, до 1 юли 2010 година чрез Декларация по чл.14 по Закона за местните данъци и такси / ЗМДТ/.

Фирмата, в която работя, има офис от 90 кв. м. Ако досега сме плащали по 600 лв. данък сгради и такса смет, то отсега ще плащаме 2 400 лв. годишно и то забележете - за офис, който почти не изхвърля боклук или ако се сравни с едно семейство, то той изхвърля поне три пъти по-малко смет.

Става въпрос за офис в панелен квартал на София, а не в центъра на града.

Забележете, фирмите дори не подозират още за проблема. Ще го разберат когато видят, че от 1 януари вече ще се взема по-високата оценка между отчетната и данъчната за имота. Така, когато отидат да плащат данъците си,  фирмите ще установят, че ще трябва да платят четири пъти по-високи стойности. А новите данъчни оценки са дори по-високи от пазарните, защото сега е криза и имотите са вече далеч под нивата си от преди две години.

Това дали не е ли отново рекет на държавата/общината? Дали отново не е обяснение защо фирмите предпочитат да са в сивата икономика, защото държавата все ги изненадва отзад с нещо неочаквано?", завъшва сигналът до редакцията.

Запознат съм този проблем, тъй като участвах в работните групи, котато се предвиждаха промените в Закона за местните данъци и такси, каза пред DarikFinance.bg Лъчезар Искров от Национално сдружение Недвижими имоти. Той обаче не е оптимист, че разрешаването на този проблем ще бъде лесно. 

Запознат съм дори с още по-драстични случаи от този, за който сигнализира вашия читател. Знам за фирми, които плащат за имот, който е незастроен и се води по балансова стойност на висока цена. Принципът на плащане в промили, което е процент от стойноста на имота, в някои случаи води да разходи от 40 - 50 хил. лв. годишно, посочи Искров.

Според мен най-доброто решение за такива имоти е да се пресмята задължението на база на обема на генерирания отпадък. Има различни принципи. Например това може да става на брой контейнери.

Проблемът обаче се корени в това, че самото прилагане на тези методики е свързано с много разходи, които ще са по-високи от приходите и едва ли има такава техническа възможност, което според мен възпира законодателя да вземе  решение. Но от друга страна, това би било огромно облекчение за бизнеса, коментира още Искров.