Да сплотиш един екип е сред най-големите предизвикателства на съвременните мениджъри, които се стремят към развитие на компаниите си, пише БТА.

Богатите фирми дори наемат специалисти, които се нагърбват с трудната задача да обединят различните хора в един екип и да осъществят "тийм билдинга". Това често са психолози, които правят индивидуални профили на служителите и дават препоръки за работа с тях. По този начин мениджърът добива представа за личните качества и потребности на служителите си, получава индивидуални насоки за мотивиране на всеки от тях и има възможност да повиши тяхната производителност, от което да спечели и компанията.

Такива практики за управление на човешките ресурси са широко разпространени в Западна Европа, у нас интерес към тях има само от по-заможни фирми.

От края на миналата година се наблюдава спад в търсенето на подобни специализирани услуги, разказа Илия Иванов, който е работил като психолог със служители на български и германски компании.

Справедлива оценка на качествата и толерантен климат са водещи

Водещо за мотивацията на хората в работата са справедливата оценка на качествата им и толерантният климат на работното място, коментира д-р Иванов. За служителите има значение дали ще им се даде възможност за развитие и творчески изяви, дали на работното място има дисциплина, ред и ръководство, което да зачита способностите им и да бъде обективно.

Колкото и да е странно парите не са водещи при българина, дори при добро заплащане, има служители, които напускат и дори не дават обяснение за причините. Може парите да са били добър начален мотив, но по-късно пренебрежението, ощетяването или неуважителното отношение, са причина хората да сменят работата си.

За българина особеното е, че е индивидуалист, не обича да има началник и бърза да напусне, щом се сдобие с необходимите опит и контакти. Най-изявено е това в търговията, там е и най-голямото текучество, посочва д-р Иванов.

Интересен извод от работата на специалистите е как някои "недостатъци" могат да се превърнат в предимства за определена работа. Един бавен и муден човек например може да се окаже по-подходящ за спокойна и скучна работа, на която трудно би издържал по-нервен служител.

Според д-р Иванов в България персоналът все още не се разглежда като най-ценния капитал на фирмата, което пък я лишава от перспектива.

Основните мотивиращи фактори за българите, пък и за хората от по-развитите страни, са сигурността на работното място, както и парите, коментира Марина Стойчовска, управител на център за психологически тренинги и консултации, който се занимава и с фирмени психологически профили. Още по-силно мотивиращи фактори са добре сплотеният екип и взаимоотношенията на работното място, възможността за развитие, ясните критерии за оценка и прозрачни правила за работа. Положителната оценка, която служителите получават и възможността им да виждат резултатите от работата си, също ги мотивират, отбеляза Стойчовска.

Мотивацията на служителите трябва да се проверява периодично

Така смятат специалистите, тъй като липсата й може да доведе до недостатъчна производителност на труда, а оттам и до загуби за фирмата. При установена липса на мотивация трябва да се уточни причината и тя да се преодолее.

Да направи психопрофил на ръководните кадри в част от бизнеса си и да ползва подобен специалист, се е решил Борислав Малинов, председател на Българска асоциация по рециклиране. Според него подобна инвестиция е напълно оправдана, тъй като се "избива" от последвалите резултати.

Като мениджър имам задачата да изградя добър екип и да обединя хората в него, за което трябва да знам техните особености - кой какво обича и какво не, кой е по-пасивен и кой активен, кой какво го мотивира да работи, казва той.

Малинов смята, че е важно човек да не скучае, защото монотонната работа омръзва на хората с годините и трябва да се търси начин за мотивирането им и повишаването на тяхната производителност. От шест месеца насам мениджърът подлага на специфичното изследване новоназначените си кадри и предвижда да го прави веднъж годишно за служителите си, с което ще отчита промените в тяхната мотивация и поведение.

Психопрофилът помага още за установяването на зависимости към наркотици, хазарт, информира за склонността на служителите да дават неправомерно комисионни и информация или да прибират приходи от фирмата, както и за това дали недостатъците са поправими.